Valitse ajankohta
Alkaen:
Päättyen:
Valitse
Ole kartalla: Etusivu > Kehittäminen > Päättyneet projektit > Oppimisen SULO


Hiplaamalla Ipadia opetetaan ja opitaan

 

Minkälaisia sovelluksia (appseja) löytyy esimerkiksi Ipadilla tapahtuvaan mobiilioppimiseen?  Miten tekijänoikeudet pitää huomioida?

Näihin saatiin vastaukset Some-mentorikoulutuksen toisessa lähisessiossa, joka järjestettiin 27.- 28.1.2014 Seinäjoella Kirkkokadulla. Kouluttajina olivat Esko Lius ja Satu Järvinen InnoOmniasta.

EskoLiusSatuJarvinen-NETTI.jpg
Esko Lius ja Satu Järvinen kertoivat mobiilioppimisen erilaisista ulottuvuuksista.

Hankkeen tarkoituksena on oppimisprosessin rikastaminen mobiilioppimisella. Koulutuspäivinä paikalla oli yhteensä parikymmentä henkilöä muun muassa Sedusta, Vaasan ammattiopistosta ja Keski-Pohjanmaan koulutuskuntayhtymästä.
- Appseja on valtavasti, etenkin fysiikan ja kemian alalla. On tärkeää, että mobiilioppiminen tulee ensin itselle tutuksi ennen kuin sitä lähtee viemään opiskelijoille, Järvinen huomautti.

Opettaja voi miettiä oman opettamisensa kohdalla, mitä lisäarvoa appsit mahdollisesti tuovat. Mobiilioppimisessa on kolme vaihetta: dokumentointi, tekeminen ja jakaminen.

koulutettavia-NETTI.jpg
Kiinnostuneita riitti.

Dokumentointi voi tarkoittaa esimerkiksi kuvien ottamista.  Seuraavaksi niistä työstetään valokuvakirja ja jaetaan se muille, esimerkiksi Dropboxissa.
Jakaminen ei aina tarvitse olla kaikille julkista, vaan jakaa voi myös vain tietyn ryhmän kesken.

Opiskelijan oma Ipad mukaan opetukseen

Appsien maailmaan tutustuttiin tekemällä ryhmätyö. Yhden ryhmän muodostivat Sari Wilkman, Kari Välimäki, Kenneth Eklund ja Linda Krokfors. Ryhmässä keskustelua herätti erilaisten appsien määrä.
LindaKrokfors_SariWilkman_KariValimaki_KennethEklund-NETTI.jpg
Linda Krokfors (keskellä), Sari Wilkman, Kari Välimäki ja Kenneth Eklund tekemässä ryhmätyötä.

Heidän mielestään on oleellista, kuinka opettaja löytää appseja ja ottaa ne näyttöön sekä ei tyydy myöhemmin käyttämään vain tuttuja appseja opetuksessa.
- Mobiilioppiminen on yksi tapa oppia. Pedagoginen näkökulma on haasteellinen, mutta tärkeä, Krokfors totesi.

Eklund puolestaan mainitsi, että koska monella opiskelijalla on Ipad, niiden käyttäminen pitäisi saada integroitua koulun opetukseen.

Kirjojen sijaan videoita

Kouluttajat Esko Lius ja Satu Järvinen tietävät, että mobiilioppiminen yleistyy koko ajan. Viiden vuoden päästä oppiminen voi näyttää jo aivan erilaiselta kuin mihin on totuttu.
- Osallistujat ovat pohtineet koulutuksissa, että mitä käytännön juttuja opetuksessa voidaan tehdä ja mitä muut ovat tehneet. Lisäksi tekijänoikeusasiat, kuten mistä voi hakea ilmaisia kuvia, ovat mietityttäneet.

He kertovat, että eräät merkonomiopiskelijat olivat kuvanneet opettajan pyynnöstä videolle mielestään hyvää ja huonoa asiakaspalvelua. Kiinteistöpuolen opiskelijat tekivät oppimisvideon siitä, kuinka moppia käytetään ja mistä osista moppi muodostuu.

Jonna Vuoto


Fakta:

Oppimisen SULO – Sulautetulla oppimisella opiskelijalähtöisiä opintoja

Toteutusaika: 1.8.2013 - 31.12.2014

Toteuttaja: Koulutuskeskus Sedu

Rahoittajat: Opetushallitus ja Seinäjoen koulutuskuntayhtymä, Koulutuskeskus Sedu

Tavoitteet: Tieto- ja viestintäteknologian pedagogisen käytön edistäminen opetuksen, oppimisen ja ohjauksen eri ympäristöissä, tieto- ja viestintäteknisen osaamisen lisääminen ja osaamisen jakaminen.

Kohderyhmä: Ammatillisen koulutuksen hallinto- ja tukipalvelut, tietohallinto, ammattitaitoa täydentävien, vapaasti valittavien ja ammatillisten opintojen opettajat, opiskelijat ja työelämän edustajat.

Keskeiset toimenpiteet: Tablettien ja mobiilisovellusten käytön pilotointi hotelli-, ravintola- ja catering-alan (Lapua), matkailualan (Lapua), pintakäsittelyalan (Seinäjoki) ja tieto- ja tietoliikennetekniikan (Kurikka) perustutkinnoissa sekä ammattitaitoa täydentävissä tutkinnon osissa sekä muissa hankkeen aikana tabletlaitteiden opetuskäytön kokeilemisesta kiinnostuneissa tutkinnoissa. Myös opiskelijoiden omien laitteiden käyttäminen mahdollistetaan.

Hankkeessa toimii kaksi mentoriopettajaa, jotka tukevat edellä mainittujen alojen opettajia ja opiskelijoita.

Toteutetaan some-koulutusta yhteistyössä InnoOmnian kanssa.
Järjestetään yhteisiä työpajoja Täpytin tukena työhön ja itsenäiseen elämään -hankkeen kanssa.

Kehitetään pelimäinen ohjaustyökalu: peli, jonka avulla opiskelijat voivat nähdä erilaisten opintopolkujen tarjonnan ja suunnitella yksilöllistä opintopolkua.

Kootaan pedagoginen opas, joka sisältää koosteen hankkeessa käytetyistä teknisistä sovelluksista ja pedagogisista menetelmistä sekä tietoa julkisesti saatavilla olevasta verkkomateriaalista. Opas jaetaan verkossa julkiseen käyttöön.