Sedu

Koirien ilta koulun pihalla

Viiden nuoren naisen Nuori yrittäjyys -yritys TassuStar Ny järjesti onnistuneen Match show´n syksyisenä iltana. Koulukadun liiketalouden yksikön pihalla. Itse päätähtiä esiintyi lähes 120. Tapahtuma ylitti nuorten yrittäjien odotukset, ja jatko on harkinnassa.

- Odotimme tapahtumaan korkeintaan 70 koiraa, mutta varauduimme kuitenkin yli sataan koiraan, selvittää Jenni Perkiö.


match_show_10102012_koira.jpg

Kolmannen vuoden merkonomiopiskelijat Annukka Haapamäki, Jaana Hautala, Janita Kinnari, Jenni Perkiö ja Sini Pouhula perustivat TassuStar Ny:n kokeakseen ja oppiakseen yrittäjyyden perusasioita omakohtaisesti.

Yritysidea kiteytyi harkinnan perusteella

- Mietimme aluksi monia erilaisia tapahtumia. Koirat ja Match show oli Annukalle ja minulle ihan uusi kokemus. Kyse on kuitenkin tapahtumanjärjestämisestä, ja siinä tarvitaan monenlaista tekijää, kertoo Jenni Perkiö yritysidean kehittelystä.

match_show_10102012_Sini Pouhula ja Jaana Hautala.jpgKoirat, koiranäyttelyt ja Match show -osaaminen ovat Jaana Hautalan (kuvassa oik.), Sini Pouhulan (kuvassa vas.) ja Janita Kinnarin vahvuuksia. Koira- ja koiranomistajakontaktit sekä markkinointiin tarvittava verkostotuntemus oli vankalla pohjalla. Tapahtumaan liittyi alusta alkaen kahvio, jossa asiakaspalvelusta vastasivat Annukka Haapamäki ja Janita Kinnari.

Ny – yrityksen elämä lukuvuodessa

Ny-yrityksen elämä on hektistä, koska yrityksen perustamisasiakirjoista eletään vain 8 kuukautta yrityksen alasajoon.

- Jokainen meistä TassuStar Ny:n osakkaista talletti sovitun summan yrityksen pankkitilille pääomaksi. Sen lisäksi osakkaat sijoittivat oma rahaa tapahtuman tarvikkeisiin, kertaa Jenni Perkiö.

- Tapahtuma onnistuu, kun hyvät järjestelyt ja järjestäjät saavat osallistujat liikkeelle. Meitä auttoi myös opettajien, erityisesti Marika Mäkelän kannustus ja asiantuntemus, Päivi Marttila-Lampisen tuki lupa- ja paperiasioissa sekä vahtimestari Jouko Yli-Sorvarin apu monissa käytännön järjestelyissä, ennen kaikkea valaistuksen rakentamisessa, selvittää Annukka Haapamäki.

Sähköinen markkinointi toimii

- Teimme hyvissä ajoin mainoksen koirat.com-sivustolle. Facebookissa Match show -tapahtumamme levisi hyvin kaverikutsuina mutta levitimme mainoksia myös kauppojen ilmoitustauluille, Perkiö ja Haapamäki tiivistävät tapahtumamarkkinoinnin päälinjat.

Seuraavalla kerralla paremmin

- Tuomarit pitää hankkia hyvissä ajoin, ilmoittaa Jenni Perkiö kehittämiskohteeksi.
Kun Match show -ilmoittautumismaksut olivat kohtuulliset, tuomarit saatiin tuttujen kautta ja kahvilan monipuolinen tarjonta tuotti mukavasti, tapahtuma oli hyvällä pohjalla.

- Lähestyimme yrityksiä tarjouksella: palkinnon vastineeksi yritykselle näkyvyyttä tapahtumassa ja mainoksissa. Ja saimme mukavasti koiraleluja, koiranruokaa, lahjakorttejakin – ja myös kahvioon sämpylöitä, kertovat Jenni Perkiö ja Annukka Haapamäki myyntityön tuloksista – ja hyvistä palkinnoista.

- Tapahtumanjärjestämisessä oppi taas lisää asiakaspalvelusta, tiimityöskentelystä – ja sen, miten tärkeää kärsivällisyys on, kiteyttää Annukka Haapamäki.

match_show_10102012_luokka-alle12-v.jpg
Alle 12-vuotiaat lapset esiintyivät Match show´ssa koirineen omassa luokassa.

Mitä Nuori Yrittäjyys (NY) on?

Opiskelijat perustavat NY-yrityksen lukuvuoden ajaksi. Yritykset tuottavat palveluja tai tuotteita. NY-yritykset toimivat oikealla rahalla mutta eivät tee esim. veroilmoitusta. NY-yrityksen liikevaihto ei saa ylittää 8 500 euron rajaa. Lukuvuoden aikana NY-yritys tekee toimintasuunnitelman ja osavuosiraportin, esittäytyy NY-messuilla, laatii tilinpäätöksen ja toimintakertomuksen.

Tee tulevaisuuttasi. Tule osaajaksi.

Hae nyt Kysy neuvoa