Sedu

Oikeassa työssä on draivia

Tuukka Jaakkola (18) valmistuu merkonomiksi ja Teemu Ojaluoma (18) talonrakentajaksi Koulutuskeskus Sedusta Seinäjoella keväällä 2008. Molemmat mainitsevat tärkeimmäksi harrastuksekseen työnteon.
– Innostuin heti, kun Etelä-Pohjanmaan NY-toiminnasta vastaava Päivi Marttila-Lampinen kertoi meille mahdollisuudesta perustaa oma yritys ja pyörittää sitä vuoden verran. Lapin-matkalla heittelimme eri ideoita. Kun yhdeksän vuotta on ollut samalla luokalla koulussa, ei tuntunut riskiltä lähteä suunnittelemaan yhteistä yritystä, vakuuttaa Tuukka Jaakkola.
Seinäjoen kalustepojat NY myy ja asentaa keittiökaappeja, komeroita, eteisryhmiä. Molemmat myyvät, Teemu suunnittelee asennukset, yhdessä asennetaan ja Tuukka hoitaa kirjanpidon. Markkinointiin ei ole panoksia uhrattu vaan puskaradio on välittänyt lahjomatonta viestiään. - Kysyntää on juuri sopivasti, tuumaavat nuoret yrittäjät.

- Auto on välttämätön Seinäjoen kalustepojat NY:n toiminnassa, painottavat Teemu Ojaluoma (vas.) ja Tuukka Jaakkola.

Miltä yrittäjän ura maistuu?

- Oli yllätys, miten paljon paperia yrityksen perustamiseen tarvitaan. Aivan varmasti NY-toiminnasta on hyötyä kaikille, jotka isona haluavat perustaa oman yrityksen. Yrittämisen varjopuolet paljastuvat, kun töitä tulee liikaa. Kun asiakas hätäilee muuttonsa kanssa ja hoputtaa, olemme paiskineet hommia viikonloput. Tyytyväinen asiakas on tärkeä, tuumaavat kalustepojat. - Kokemusten myötä olen joutunut myöntämään, että Teemu osaa asennushommat paremmin. Kyllä se kasvattaa, naurahtaa Tuukka Jaakkola.
NY-yrittäjien kokemukset ovat niin vahvasti plussan puolella, että Tuukka Jaakkola empimättä kertoo ryhtyvänsä yrittäjäksi. Teemu Ojaluoma menee ensin armeijaan ja sitten töihin toisen palvelukseen osaamistaan vahvistamaan.

Asiakkaita riittää

Seinäjoen kalustepojat NY:n asiakaskunta muodostuu uudisrakentajista ja remontoijista. Kalustepojilla on nyt yrityksensä mahdollisuus hyödyntää runkovarastoa, joka myy tuotteita ainoastaan yrityksille.
– Asiakkaat ovat hyvin perehtyneet kalustetarjontaan ja hintoihin. Yleensä heillä on selkeä mielikuva kokonaisuudesta, jonka he haluavat kotiinsa. Malliryhmiä tai mallikeittöitä ei ole tarvittu, kuvailee Teemu Ojaluoma asiakkaita.

Oppia kantapään kautta

- Asiakas ei ehkä aina ole oikeassa mutta periaatteemme on, että haluamme pitää asiakkaan tyytyväisenä. Noudatamme siis hänen toiveitaan, vaikka välillä pitääkin niellä, myöntää Tuukka Jaakkola. - Tammikuussa työstämme kirjanpitoa tiiviisti. On parempi tehdä kerralla enemmän, niin sen ymmärtää paremmin. Yrityksemme tuottaa totta kai, kun hinta on kilpailukykyinen ja asennustyöstä laskutamme työn mukaan.

Tee tulevaisuuttasi. Tule osaajaksi.

Hae nyt Kysy neuvoa