Valitse ajankohta
Alkaen:
Päättyen:
Valitse
Ole kartalla: Etusivu > Kehittäminen > Päättyneet projektit > Oppimisen SULO

Omia polkuja nettipelissä

 

Sulo-nettipelin avulla nuori pääsee sisälle siihen, mitä ovat Sedussa tarjottavat Oma polku -opinnot.  Pelaaja tarvitsee joko tietokoneen tai tabletin. Kännykkään peli on kooltaan liian iso. Peli on suunnattu toisen asteen opintoihin hakeutuville nuorille ja Sedussa jo opiskeleville, jotka miettivät opintojensa sisältöjä.

Peli_kuvakaappaus.jpg


- Pelillinen opetustapa on nousussa. Halusimmekin tuoda Oma polku -opinnot lähelle nuorta pelin muodossa, kertoo projektikoordinaattori Anne-Kaisa Alatalo.
- Niin, mitä tapahtuu, kun nuoret tulevat atk-luokkaan? He avaavat pelin, täydentää yksi pelin luojista, Kristian Lauttamus.

Kristian-Lauttamus-NETTI.jpg
Kristian Lauttamus pakersi Sulo-pelin parissa vielä julkaisupäivää edeltävänä yönä.

Opiskelijoilla on mahdollisuus suorittaa Sedussa yksilöllisillä ja joustavilla toteutustavoilla Yrittäjyyden, Kansainvälisyyden, Jatko-opintojen, Urheilun, Huippuosaajan ja Tapahtumatuottamisen Oma polku ja saada siitä merkintä tutkintotodistukseensa.

Yöunet vähissä

Aikaisemmin ongelmana oli kuuden toteutukseltaan hyvin moninaisen opintopolun kuvaaminen nuoria kiinnostavalla tavalla. Elokuussa 2013 Sedussa käynnistyi oppimisympäristöjen kehittämisen hanke Oppimisen SULO, jonka tavoitteisiin sisältyi pelien opetus- ja ohjauskäytön edistäminen.

Syntyi idea pelistä.
Pelin tekemistä varten järjestettiin tarjouskilpailu, jonka voittivat Sedun osuuskunta KAMPissa aputoiminimen SeduNet alla toimivat Teemu Pollari, Kristian Lauttamus ja Sami Virtanen.
Teemu-Pollari-NETTI.jpg
Teemu Pollari pääsi projektin aikana tekemään asiaa, jossa on hän todella hyvä: ohjelmointi.

Virtanen ja Lauttamus valmistuivat Sedusta datanomiksi viime keväänä. Pollari opiskelee viimeistä vuotta datanomiksi.

Pollari, Virtanen ja Lauttamus ovat uurastaneet pelin kimpussa lokakuusta lähtien, jolloin pidettiin ensimmäiset palaverit.
- Haasteellisinta tässä on ollut ajanhallinta, yöunet ovat jääneet vähiin, kertoo Lauttamus.


Rohkeasti haaste vastaan

Kyseessä on ilmainen selainpeli, jossa päämääränä on kerätä polkuihin pelimerkkejä, jotka kuvaavat eri opintosisältöjä. Pelissä Sulo-hahmo kehittyy ulkoasultaan sen mukaan, minkä polun pelimerkkejä pelaajalle on kertynyt eniten.

Pelaaja saa informaatiota opintojen sisällöistä pelimerkeistä avautuvista popupeista. Lisäksi pelaajalle avautuu polun valmistuttua popup, joka kertoo, mitä osaamista hän on polun opinnot suoritettuaan saavuttanut.



Nuorten ohjaajana toiminut opettaja Ari Autio kehuu, että pojat ovat olleet todella yrittäjämäisiä.
- Kukaan pojista ei ollut koskaan ennen tehnyt peliä, mutta niin vaan he tarttuivat haasteeseen.
- He ovat tehneet paljon sellaistakin, mitä emme olisi osanneet pyytää, mainitsee puolestaan Alatalo.

Ari-Autio_Kristian-Lauttamus-NETTI.jpg
Ari Autio ja Kristian Lauttamus Sulo-pelin julkaisutilaisuudessa.

Pelistä löytyy mielenkiintoinen yksityiskohta

Pelin Sulo-hahmo on Sedun graafisen suunnittelijan Jukka Katajamäen käsialaa, ja hahmon vaatteet ja tarvikkeet ovat suunnitelleet Sedun graafisen suunnittelun opiskelijat Jurvassa.

Työnjako oli, että Virtanen tekee pelin grafiikat, Lauttamus tietokannan ja Pollari ohjelmoinnin.
- Meillä on ollut koko ajan todella hyvä yhteishenki, Lauttamus mainitsee.

Kiinnostavana yksityiskohtana pelin taustalla näkyy Virtasen tekemiä luonnoksia siitä, miltä peli näytti eri vaiheissa.
Autio kehuu ohjelmoinnin tehnyttä Pollaria todella taitavaksi.
- Hän menee Taitaja-kisoihin lajinaan tietokoneet ja verkot.  Hän on siis jo nyt yksi Suomen parhaista.

Pollarin mukaan haasteellisinta ohjelmoinnissa oli, että jos ei ymmärtänyt, miksi jokin asia ei suostunut toimimaan.
- Se on pääsyy univelkoihin, hän naurahtaa.

Haasteet on kuitenkin aina kukistettu.

Opettajakin oppi uutta

Lauttamuksen mukaan pelin tekeminen on ollut heille iso oppimiskokemus. Merkintä projektista laitetaan ansioluetteloon.

Ennen julkistamista peliä testattiin kahdella datanomiopiskelijaryhmällä, jotka antoivat hyviä kehittämisehdotuksia, mutta myös kehuja esimerkiksi väreistä.
- Muillekin opiskelijoille on syttynyt kiinnostus tehdä peli, Autio tietää.

Hän myöntää auliisti myös itse oppineensa uutta projektin aikana. Aution mukaan opetus on menossa projektioppimisen suuntaan.

Peli löytyy osoitteesta www.sedu.fi.
-  Pientä viilausta vielä on, mutta logiikka toimii, kertoo Pollari pelin julkaisutilaisuudessa.

Peli antaa hyvän pohjan rakentaa mahdollisesti uusia versiota.

Jonna Vuoto, teksti ja kuvat