Napauta superhaku
Valitse ajankohta
Alkaen:
Päättyen:
Valitse

Eero - huimapää ilmassa

FMX, freestylemotocross, on valloittanut Eero Välkkilän (17). Laji on täynnä moottorin pärinää, bensan katkua, vauhtia, vapautta, temppuja ja näyttävyyttä – yleisön kannustusta ja kauhistelua. Ne painavat vaakakupissa paljon enemmän kuin riskit ja loukkaantumiset.

- Kesällä ajan lähes joka päivä. Harjoittelen hyppyjä ja temppuja. Vain toistot tuovat varmuutta, Eero Välkkilä hehkuttaa ja ilmoittaa tavoitteekseen kehittyä lajissa mahdollisimman hyväksi.

- Lajiin kuuluu, että kipeää tekee ja luita tulee menemään, kuittaa Eero Välkkilä tyynesti, kun molemmat ranteet ja yksi varvas on jo operoitu. - Ihan hyvin ranne voi mennä jalkapallossa tai jääkiekossakin, Välkkilä toteaa.


Netti ja näytökset sytyttivät kipinän

- Muutama vuosi sitten näin FMX-lajin videoita ensimmäisiä kertoja. Kävin katsomassa ajonäytöksiä aina kun niitä oli lähellä ja innostuin tosissani.

Lajin harrastajia on Suomessa muutama kymmenen. Julkisia ajopaikkoja ei juurikaan ole, joten harjoittelupaikka piti tehdä itse. Omassa harjoituspaikassa on kova ylläpitäminen ja se vaatii paljon aikaa ja innostusta. Näyttävään lajiin kuuluu kuvat, videot ja aktiivinen some-elämä. Kartuttaessaan FMX-taitojaan Eero on kehittynyt myös kuvaajana ja editoijana. Viime kesänä hän kuvasi mm. Vauhtiajoissa radalla.

- Tein ensimmäiseksi pieniä puuramppeja ja alastulopaikan meidän takapihalle Ilmajoella. Kehitän ajopaikkaani jatkuvasti. Taito kasvaa vain ajamalla. Nyt olen hitsannut standardien mukaisen rampin, joka on melkein kolme metriä korkea. Viime kesänä kasvatin rampin ja alastulon välimatkaa useita metrejä, päättäväinen Eero Välkkilä kuvaa taitonsa kehittymistä.

- Pyörä on 2-tahtinen Yamaha yz250, joka on rakennettu täysin hyppimistä varten. Iskarit jäykistetty, penkki madallettu ja runko hitsattu eri asentoon, koska penkistä täytyy saada kiinni hyppyjen aikana kun tekee temppuja, Eero kuvaa hyppypyöräänsä.

Ajaessa pyörä kuluu ja sitä pitää huoltaa jatkuvasti ja jossain vaiheessa kalusto on uusittava. Pyörän täytyy toimia varmasti, koska muuten hyppy saattaa päättyä kohtalokkaasti.

Moottoriharrastuksessa Eero on konkari: FMX-harrastuksen pohjana on peltoauto-, mönkijä- ja motocross-kokemusta naperoikäisestä alkaen.


Laji yhdistää

- Ajopaikkoja pitäisi olla enemmän ja näkyvyyttä pitäisi saada lisää, jotta lajiin tulisi uusia harrastajia. Lapualla on yksi ajopaikka, ja harrastajia on ainakin Petäjävedellä, Salossa ja Kajaanissa. Olen aloittelijan tasolla mutta tämä on hieno yhteisö ja olen saanut paljon uusia vinkkejä ja neuvoja, uusia kavereita ja kutsuja tapahtumiin, Eero Välkkilä puhuu vahvasta tuesta.

Lajiin kuuluu tapahtumat. Salossa oli ajamassa kymmenen kaveria ja Petäjävedellä oli myös monta kuskia näyttämässä taitojaan. Yleisöllä on paljon seurattavaa, kun pommit rähjähtävät taustalla ja ilmassa on parhaimmillaan 3 kuskia samanaikaisesti. Tapahtumissa on myös hyvää se, että kuskit oppivat toisiltaan.

- Pitää hallita pyörä ja keho. Kuvista näkee, että mun pitäisi aloittaa temppu heti, kun pyörä irtoaa rampista. Hyppy kestää vain pari sekuntia ja pitää osata reagoida millisekunnissa. Nousen 8-10 metrin korkeuteen ja lennän 16-21 metriä, riippuen rampin ja alastulon välimatkasta. Ensi kesän tavoite on päästä 21 metrin mittaisiin lentoihin, Eero Välkkilä analysoi.


Stunt-mies valmistuu sähköasentajaksi

- Lapsena haaveeni oli tulla stunt-mieheksi, ja harrastukseni on varmaan seurausta siitä, Eero Välkkilä virnistää.

Nuori mies valmistuu sähköasentajaksi mutta jatko onkin auki. Maatalousalan opintoja hän suunnittelee suorittavansa ainakin niin paljon, että voi jatkaa tilaa Ilmajoella. Moottoriurheilun lisäksi Eero harrastaa valokuvausta, videokuvausta ja soittaa Ilmajoen soittokunnassa.

Seuraava operaatio on parin viikon päässä: toisen ranteen murtuneeseen veneluuhun tarvitaan lonkasta pala, ja lopputulos vahvistetaan ruuvilla.

Eerovälkkilä_opiskelijatarina_linkkiboxi_700x590px.png

Eerovälkkilä_opiskelijatarina_sisältökuva_330x360px.png