Napauta superhaku
Valitse ajankohta
Alkaen:
Päättyen:
Valitse

Isokyröläinen Jussi Saaristo ehti kuljettaa yhdistelmäajoneuvoa viisi vuotta, kun yritys lopetti toimintansa ja hommat loppuivat myös Saaristolta. –Se oli sysäys siihen, että lähdin etsimään koulutuksia ja löysin Sedun nettisivuilta linja-autonkuljettajan koulutuksen, kertoo Saaristo. Innostuin ja pian huomasin jo olevani koulutuksessa mukana. Opettajat ovat olleet ihan huippuja ja aika on mennyt nopeasti. Logistiikka-ala muutti Rengonharjulle koulutukseni loppupuolella ja ehdin tutustua myös uusiin tiloihin.  Nyt olen työssä oppimassa Linja-autoliikenne Lehtonen Oy:llä ja valmistun kesällä. Lehtonen on isokyröläinen  perheyritys, joka omistaa noin kymmenkunta erikokoista linja-autoa. Olen ajanut koulukyytejä, tilausajoja ja palvelukyytejä. Näin toukokuussa on ollut mukava kuskata koululaisia luokkaretkille. Huomenna onkin taas vuorossa kuljetusreissu huvipuisto PowerParkkiin.

 

Kuorma kävelee itse pois

Minulla oli jo E-kortti, kun lähdin opiskelemaan linja-autokuljettajaksi. Se vähensi opetustuntien määrää. Sain hyväksilukuja esimerkiksi ammattipätevyydestä, joka tuli voimaan 35 tunnin laajennuksella. Lisäksi minun ei tarvinnut käydä kaikkia korttikoulutuksia uudestaan, koska minulla oli kortit jo voimassa. Suurin etu oli opettelemisessa ajamaan. Oli helpompi aloittaa, kun oli kokemusta alla. Bussia on erilaista ajaa ja sillä pääsee erilaisiin paikkoihin kuin yhdistelmällä.

-Näillä näkyvin on mahdollisuus, että saan jäädä Lehtoselle töihin työssä oppimisen jälkeen, miettii Saaristo. Lemppariajojani ovat koulukyyditykset ja tilausajot. Tämä on kiva työ, näkee maailmaa ja tapaa erilaisia ihmisiä. Aluksi oli ihmettelemistä, että ”kuormahan” kävelee itse pois autosta ja vähän niin kuin säikähti, mutta nyt siihen on jo tottunut, että kyydissä on ihmisiä eikä kappaletavaraa, naureskelee Saaristo. Ohittamistakin täytyy miettiä kolmesti, kun kyydissä on arvokasta lastia.