Hae koulutusta
Valitse ajankohta
Alkaen:
Päättyen:
Valitse

Haaveeni ajaa säiliöautoa on toteutunut

-Vitsistä se aluksi lähti. Kaverini sanoi yläkoulussa, että hae rekkakuskiksi, naurahtaa seinäjokinen Kirsti Peuranen. Ajatus jäi kytemään, koska autot ja ajaminen ovat aina kiinnostaneet. Olisihan se ihan siistiä toimia kuljettajana!

-Hain Seduun ja valmistuin yhdistelmäajoneuvonkuljettajaksi v. 2017. Opiskeluajan asuin Sedun asuntolassa. Meillä oli tosi tiivis luokka, ja mukana paljon opiskelijoita, jotka olivat jo kotona saaneet kosketuksen alaan. Luokan pojat ottivat hyvin vastaan, tsemppasivat ja auttoivat sekä jaksoivat vastata tyhmiin kysymyksiini. Olemme edelleen kavereita. Myös luokkamme toinen tyttö työskentelee edelleen kuljetusalalla.

-Koulutuksesta sain hyvät peruseväät alalle ja ajo-opetusta riittävästi, vaikka olin aluksi tosi arka ajamaan ja jännitin. Mitä silloin olin ja missä olen nyt, en olisi ikinä uskonut.

Ilmavoimissa Tikkakoskella

-Opiskelun jälkeen lähdin armeijaan. Toimin laivuekuljettajana Ilmavoimissa Tikkakoskella. Päätoiminen tehtäväni oli osallistua lentokoneiden tankkaamiseen ja lentopetroolin kuljettaminen säiliöautolla lentokentälle. Viihdyin Ilmavoimissa ja minulle tarjottiin töitä asepalveluksen jälkeen, mutta halusin siviiliin töihin. Vakaa haaveeni armeijan jälkeen oli säiliöajoneuvolla ajaminen.

-Armeijan jälkeen olen tehnyt töitä Kuljetus & Nosto Harju Oy:lle, jonka alaa ovat kone- ja säiliökuljetukset. Lisäksi meillä on nosturiautoja, kertoo Peuranen. Haastatteluun Kirsti saapuikin Harjun uudella ”tulokkaalla” Mannilla, jossa on jykevä 85 tonnimetrinen nosturi. -Vannoin, etten koskaan aja Mannilla tai Mersulla, mutta nykyään en millään muilla ajakaan.

Reissuhommissa säiliöautolla

-Kesäisin teen reissuhommia säiliöautolla, ajaen kannonsuoja-ainetta mm. metsäkoneyrittäjille Oulusta etelään. Sivutoimena ajan lavettia ja olen opetellut myös nosturin käyttöä sekä suorittanut erikoiskuljetuksen liikenteenohjaajan luvat. Leveät kuormatkin ovat tulleet tutuiksi, ja kävin taannoin kuljettamassa lavetilla mm. puimurin. Eikä tuntunut missään, naurahtaa Kirsti. Säännöllistä työaikaa ei ole, mutta pääsääntöisesti viikonloput ovat vapaita.

Logistiikka on laaja-alaista ja uskon, että kaikille alalle haluaville löytyy sellaista työtä mistä tykkää. Kumipyöräliikenne ei ole loppumassa. Jos halu ja asenne ovat kohdillaan ja löytyy luonteen lujuutta, töitä riittää. Naiset pärjäävät tällä alalla.

Opiskeluaikana asioita tehtiin aina pareittain ja kaveri oli tukena. Työelämässä sitä kaveria ei ole, mutta puhun lähes koko työpäivän puhelimessa. Kavereiden kanssa jaetaan ilot ja surut. Tarvittaessa saa myös apua. Muuten tämä olisi yksinäistä työtä.

Logistiikan koulutustarjonta, tutustu tästä

 

 

 

Kirsti auton ratissa.jpg
kuljetusharju.jpg