Hae koulutusta
Valitse ajankohta
Alkaen:
Päättyen:
Valitse

Oppisopimus on järkevä tapa suorittaa opintoja

Seinäjokinen Laura Kokko tarjoilee sujuvasti asiakkaalle ruokaa ja juomaa iloisen hymyn kera. Hymyyn löytyy toinenkin syy. Hän valmistuu kohta tarjoilijaksi, suorittaen Ravintola- ja catering-alan perustutkinnon Seinäjokelaisessa ravintolassa Amarillossa.

-Suoritan opinnot loppuun oppisopimuksella, joka on mielestäni käytännöllinen tapa oppia, kertoo Kokko. Ei tarvitse istua koulunpenkillä ja samalla saa palkkaa. Aloitin opiskelut Sedussa Osaamisen ovi –työvoimakoulutuksen kautta. Opiskelu vaihtui oppisopimukseen, kun löysin työpaikan Prisman Ravintolamaailmasta. Osan opinnoista olen tehnyt etänä ja opiskeluaikana teimme myös opintokäyntejä mm. Mallaskosken panimolle. Työ on välillä vähän raskasta ja hommia on paljon, mutta silti oppisopimus on mielekkäämpi tapa oppia. Jatkan töissä Eepeellä valmistumiseni jälkeen ja alalla pitäisi olla ihan hyvät työllisyysnäkymät. Tykkään työstäni ja vuorotyö ei haittaa minua.

Oppisopimus on rikkaus työnantajalle ja töissä olevalle opiskelijalle

-Oppisopimus on mielestäni järkevä tapa suorittaa opintoja, miettii Amarillon ravintolapäällikkö Joonas Uitto. Uskoisin, että opiskelijan sitoutumisaste on korkeampi, kun oppimisen ohella on mahdollisuus tienata. Toki myös vaatimustaso työpaikalla on hieman korkeampi; oppisopimusopiskelija kun lasketaan normaaliin työntekijävahvuuteen.

-Ensimmäisissä vuoroissa on nimetty työpaikkaohjaaja, jonka kanssa toimitaan tiiminä. Vähitellen vastuu kasvaa, ja palvelutilanteita pääsee toteuttamaan itsenäisesti. Käytännössä koko työyhteisö toimii perehdyttäjänä. Näin opiskelija oppii erilaisia palvelutapoja ja voi poimia niistä itselleen sopivimmat. -Oppisopimus on kehittävää molemmille; jokaisen opiskelijan kanssa opimme uusia käytänteitä, joita voimme hyödyntää tulevaisuudessa, kertoo Uitto.

-Amarillossa on n. 20 työntekijää. Vilkkaimmillaan ravintola on viikonloppujen lisäksi kesä- ja pikkujoulusesongin aikaan. Esim. jouluostosten tekijät vilkastuttavat mukavasti myös arki-iltoja. Lähitulevaisuudessa palvelu nousee entistä tärkeämmäksi tekijäksi. Hinta ei välttämättä ole se ohjaavin tekijä, vaan vieraamme haluavat myös elämyksiä. Meidän tehtävä on tarjota kokemus, joka ei muualta ole ostettavissa. Ja kun ravintolasta lähdetään paremmalla fiiliksellä kuin sinne tultiin, ollaan onnistuttu.


Haastattelu tehty joulukuussa 2018