Hae koulutusta
Valitse ajankohta
Alkaen:
Päättyen:
Valitse

Ajokoneen pelastusoperaatio Untamalassa

Ajokoneesta oli mennyt voimansiirto rikki, pyörät eivät pyörineet, mutta ohjaus toimi. Ajamalla sitä ei saataisi kotiin. Ajokone kökötti yksinäisenä metsätien varressa. Kone oli saatava toimenpiteitä varten takaisin Sedu Rengonharjulle. ”Untamalan” pelastusoperaatioon starttasivat ani varhain aamulla kaksi opettajaa ja kolme opiskelijaa. Lisäksi tähtireportteri Krista, joka ”hälyytettiin” paikan päälle suoraan sängystä.

Operaatio alkoi Rengonharjulta, josta tulevat puutavara-autonkuljettajat Jenni Korpi ja Niko Välimäki sekä metsäalan opettaja Kari Huhtala lähtivät liikkeelle puutavara-autolla. Kuljetusalan opettaja Ari Huhtamäki ja maarakennuskoneenkuljettajaksi valmistuva Matias Kamunen ajoivat lavetilla kaivinkoneen Untamalan metsätielle, missä kaivinkone otettiin alas lavetilta.

Matias Kamunen siirtyi kaivinkoneen puikkoihin ja tasoitti ajokoneen ympäristön pohjaa kauhalla tasaiseksi, vetämisen helpottamiseksi. Huhtamäki kiinnitti kettingin koneen perään ja toisen pään kauhaan. Kamunen alkoi siirtämään luiskan päälle vedettyä ajokonetta kaivinkoneen avulla sivulta lavetille. Mutta…

 Monenlaisia eri keinoja kokeiltiin, mutta kaivinkoneen voima ei riittänyt. Se ajatettiin lavetin päälle ja veto jatkui sieltä käsin, koska sieltä voimakkaampi vetää ja samalla nostaa. Ajokone tulikin lavettia kohden vähän matkaa. Kun ajokone saatiin osittain lavalle, niin kaivinkone ajettiin lavetilta pois.

 

Nuppi irti ja kaivinkone tilalle

-Nyt on otettava käyttöön temppu D, tuumaa Kari Huhtala. Otetaan lavetin edestä nuppi irti ja siirretään kaivinkone sen tilalle.

Ja temppu tepsi. Kaivinkone pystyi vetämään auton vetopään kohdalta ajokoneen kyytiin. Hieno homma. Sitten ei muuta kuin kaivinkone pois nupin tieltä ja auto kytkettiin takaisin lavettiin. Kamunen ja Huhtamäki sitoivat metsäkoneen kiinni lavettiin.

-Oli tosi mielenkiintoista nähdä tämä pelastusoperaatio, tuumaa Korpi. En ole koskaan aikaisemmin ollut mukana vastaavassa. Aitoa työskentelyä aidossa ympäristössä!

Ajotrampit haastavia

-Kyllä tässä operaatiossa oli omia mielenkiintoisia haasteita, mutta kyllä se tuli vain kyytiin, naurahtaa Matias Kamunen. Itse tykkään tällaisista hommista, kun saa ”soveltaa”, jotta kone saadaan kyytiin. Hommassa on mukana muuttujia ja se tekee siitä haastavan. Ajotrampit olivat vaikein kohta ja siinä piti konetta nostattaa, ettei se tipahda alas. Monta tekijää piti ottaa huomioon.

-Tykkään tehdä tarkkaa hommaa ja 3D-koneohjaus on vahvuuteni, kertoo Kamunen. Valmistun pian maarakennuskoneenkuljettajaksi ja uskon, että töitä löytyy. Sedussa olen päässyt tekemään paljon erilaisia hommia, ja alan oppii vain töitä tekemällä.  Opiskelusta saa paljon irti, jos itse on motivoitunut ja joustava. Usein olen ollut ensimmäinen, joka työmaalle tulee ja viimeinen, joka sieltä lähtee.

Sedussa kalustoa joka lähtöön

-Onneksi meillä on monipuolinen työkonekanta, miettii Huhtala. On kuljetuskalustoa ja muuta kalustoa millä voidaan avustaa tällaisessakin tilanteessa. Opiskelijat olivat täysillä hommassa mukana ja samalla he saivat työelämälähtöisen harjoitustilanteen.

Välimäki ja Korpi putsaavat vielä metsätien Untamala operaation jäljiltä. Sitten ajokone lähti lavetin kyydissä kohti Rengonharjua.

 -Vaikeuksien kautta voittohon, tuumaa Huhtala, hyvin ja turvallisesti onnistuneen operaation jälkeen.  Ja tämä ei ollut unta vaikka tapahtui Untamalassa :) 

Katso logistiikan ja maarakennusalan alkavat koulutukset tästä