Napauta superhaku
Valitse ajankohta
Alkaen:
Päättyen:
Valitse

Sedu - koulutuskeskus lentokentän kupeessa

  • yritykset tarvitsevat yhä monitaitoisempia osaajia

Ilmajoen Rengonharjun avarassa ja aurinkoisessa lentoaseman terminaalissa opiskelijat ja opettajat istuvat ruokailemassa. Pöydässä istuu Sedun koulutuspäällikkö Hannu Muhonen. –-Tässä kahvia juodessa voi samalla seurata onko lähdössä tai tulossa lentokoneita, vinkkaa Muhonen. –Keskitymme tällä kampuksella kouluttamaan ihmisiä logistiikka- ja maarakennusalalle.  Sijaitsemme maakunnan risteysaseman Seinäjoen vieressä logistisessa yhteyspisteessä, jossa lento-, maa- ja rautatiekuljetukset kohtaavat. Täältä saamme rahdin lähtemään lentokoneella Eurooppaan vaikka samana päivänä ja Sedun opiskelija-ajona liikkuu tarvittaessa rahti kentälle, miettii Muhonen mahdollisuuksia. -Kehitämme koulutusta tulevaisuuden liikennevirtojen suuntaan.

Terminaalin takana sijaitsevat tilavat varasto- ja korjaamotilat ja läpiajettava huoltohalli pesupaikkoineen. Rakenteilla on alueelle opiskelijatyönä kolmen hehtaarin oma asfaltoitu harjoittelualue. Parkkialuetta rakennetaan raskaalle kalustolle, jota on toistasataa moottoroitua yksikköä. Opetustiloissa on nykyaikaisia opetusvälineitä kuten älytaulut, tableteilla ohjattua esitysgrafiikkaa ja simulaattoreita.

-Logistiikka on Sedussa yksi vetovoimaisempia aloja peruskoulunsa päättäneiden parissa, kertoo Muhonen.  -Alan työllissyysnäkymät vaikuttavat lupaavilta, ja alalle kaivataan koulutukseen lisää esim. alan vaihtajia ja uudelleen kouluttautuvia. Logistiikka on yksi Suomen tärkeimmistä ammattialoista. Rengonharjun lisäksi kuljetusalaa voi opiskella myös Sedun Tampereen ja Vaasan toimipisteissä. Meiltä valmistuu vuodessa noin 100 uutta kuljettajaa, n. 30 uutta maarakennuskoneenkuljettajaa ja n. 40 varastoalan ammattilaista.

Simulaattorimaailma

-Kymmenen uuden simulaattorin käyttöönotto on huomattava panostus alueemme logistiikan ja maarakentamisen kehitykselle ja koulutukselle, sanoo logistiikan opettaja Martti Mäki-Jouppila. Koneiden hankinta-arvo on merkittävä ja Euroopan aluekehitysrahasto ja Etelä-Pohjanmaan liitto ovat tukeneet hankintaa.

-Simulaattoreissa on eri kokoonpanoja, kaikissa on kuitenkin vakiona yhdistelmäajoneuvoharjoitusohjelma, kertoo Mäki-Jouppila. Varastoalaa palvelee trukinkäyttöohjelma ja maarakentamista pyörä- ja tela-alusteinen kaivinkoneohjelma. Lisäksi löytyy harjoitteet pyöräkoneelle, puskutraktorille, dumpperille, kauko-ohjattavalle kappaletavaranosturille ja puutavara-autolle. Kaikki simulaattorit ovat liikealustallisia. Syksyllä käyttöön saadaan linja-autonkuljettajille suunnattu harjoitusohjelma. Simulaattorikoulutus tulee osaksi opetussuunnitelmia, jolloin käyttöaste saadaan pysymään korkealla. Niitä voidaan hyödyntää myös erityisopiskelijoiden ohjauksessa. Opettajalla on vastuu harjoitteiden oikein suorittamiseksi. Opettaja ohjaa ja arvio hyödyntäen simulaattoreiden raportointiominaisuuksia, kertoo Mäki-Jouppila.

-Simulaattorit eivät korvaa todellisia ajo-olosuhteita, mutta niiden hyöty oppimisen tukena on merkittävä, sanoo Mäki-Jouppila. Se edistää motorisia valmiuksia ennen siirtymistä oikean koneen tai ajoneuvon käsittelyyn. Simulaattoreita pystytään hyödyntämään tulevaisuudessa myös ajokorttiopetuksessa.

-Ammattipätevyyskoulutuksissa, esim. ennakoiva- ja taloudellinen ajotapa, dokumentoidaan mm. polttoainekulutus ja turvallinen liikennekäyttäytyminen eri sää- ja valo-olosuhteissa ja liikenneympäristöissä. Simulaattoreista hyötyvät siis ajokortillisetkin henkilöt. Messuilla simulaattoreita käytetään markkinoimassa alaa. Yritykset voivat hyödyntää simulaattoreita mm. rekrytoinneissaan ja henkilöstökoulutuksissa, vinkkaa Mäki-Jouppila.

 

Varastoala tarvitsee moniosaajia

Sedun varastologistiikan henkilökunta on enemmän kuin tyytyväinen uusiin opetustiloihin. -Pystymme kouluttamaan todellisessa toimintaympäristössä, hymyilee varastoalan kouluttaja Jaakko Marttila. -Varasto kuormalavahyllyineen, jota täydentää pian valmistuva lastauslaituri, antaa erinomaiset puitteet. Yhteistyö samassa rakennuksessa toimivan logistiikka-alan kanssa tuo synergiaetuja. Kuljettaja- ja varasto-opiskelijat harjoittelevat alueella mm. autojen lastausta. Varastotyöntekijällä ja kuljettajalla onkin yhteisiä työtehtäviä esim. rahtikirjojen käyttäminen sekä vastaanotto ja lähetystoiminnot varastossa.

-Varastotyöntekijä tarvitsee koulutuksen kautta saatua osaamista ja valmiuksia. Ihanne olisi, että varastoalan opiskelija suorittaisi myös c-ajo-oikeuden ja ammattipätevyyden, pystyäkseen toimittamaan asiakkaalle tavaraa. Myös autonkuljettaja tarvitsee varastotyöntekijän oppeja, sillä työtehtäviin voi kuulua tavaran purkua yöllä asiakkaan osoittamiin tiloihin. Yleinen suuntaus on, että yritykset tarvitsevat yhä monialaisempia osaajia, sanoo Marttila.

 


Katso video

 

 

IMG_1541_neetti.jpg