Sedun imagokyselyn 2019 tiivistelmä
Tutkimustiedot
Tutkimus on tehty opinnäytetyönä Sedulle ja siinä on käytetty kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Tavoitteena oli selvittää Sedun imagoa yritysasiakkaiden näkökulmasta. Lisäksi tutkittiin Sedun vahvuuksia, heikkouksia ja kehityskohteita sekä selvitettiin yritysasiakkaiden mahdollisia koulutustarpeita.
Kysely lähetettiin Webropol-ohjelman kautta yli 20 työntekijän yrityksiin. Vastaajina johto- ja päällikkötason henkilöt. Kysely lähti 1340 vastaanottajalle (CRM + SoPro). Vastaajatavoite oli 200. Vastauksia tuli yhteensä 211 eli 16 %.
Vastauksia tuli eniten terveys- ja sosiaalipalveluista, teollisuudesta, majoitus- ja ravitsemistoiminnasta sekä muusta palvelutoiminnasta. Eniten vastattiin EP:n alueelta; Seinäjoki, Lapua ja Alavus. Tuloksia analysoitiin mm. Webropol-ohjelmassa.
Tunnettuus ja palvelut
Tutuin koulutuksenjärjestäjä maakunnassa on ylivoimaisesti Sedu, jonka valitsi 83 % vastaajista. Tulokseen voi vaikuttaa se, että suuri osa vastaajista oli Seinäjoelta ja Lapualta, jolloin Sedu on heille myös lähin koulutuksenjärjestäjä.
Käytetyimmät Sedun palvelut
1. opiskelijoita työelämässä oppimisjaksolla –koulutussopimus
2. nykyisen henkilöstön koulutus oppisopimuksella
3. uuden työntekijän rekrytointi oppisopimuksella
4. kortti- ja sertifikaattikoulutukset
Tyytyväisyys palveluihin
Vastaajista reilusti yli puolet on tyytyväisiä Sedun palveluihin ja vastausten keskiarvoksi muodostui 3,4 (asteikolla 1–4). Yli puolet vastanneista myös suosittelisivat Sedun palveluita. 10 % vastaajista ei suosittelisi. 98 % vastanneista aikoo käyttää jatkossakin palveluita.
Sedun onnistumisissa nousivat esille mm:
- hyvä koulutustarjonta
- osaava henkilökunta
- paikallisuus
- näkyvyys
- markkinointi
- monipuolisuus
- hyvä yhteistyökyky
Yritysten koulutustarpeet
Vapaaehtoinen kysymys; mitä koulutustarpeita yrityksen henkilöstöllä on. Vastauksia tuli yhteensä 90 ja niissä nousi esiin mm:
- henkilöstöhallinto
- asiakaspalvelu
- sosiaalialan opinnot
- korttikoulutukset
- kansainvälisen kaupan osaaminen
- lisäkoulutukset
Kyselyn lopussa sai jättää yhteystiedot, jos vastaaja toivoi, että häneen ollaan yhteydessä. Yhteydenottopyyntöjä jätti yhteensä 16 vastaajaa, joihin on oltu yhteydessä.
Palvelut joita tulevaisuudessa Sedulta halutaan
Jatkossa Sedun palveluista halutaan käyttää mm.
■ oppisopimuskoulutusta
■ korttikoulutusta
■ koulutussopimusta
■ henkilöstön lisäkoulutusta
Vastaajat, jotka eivät halunneet käyttää jatkossa Sedun palveluita sanoivat syyksi sen, että heillä ei ole tarvetta koulutuksille.
Spontaanit mielikuvat Sedusta
- monipuolisuus
- henkilökunnan ammattitaitoisuus
- yhteistyökyky
- ammatillinen koulutus
- aikuiskoulutus
- paikallisuus
- opetuksessa käytännön väheneminen ja resurssien niukkuus.
Mielikuvat Sedusta
- luotettava
- edullinen
- ammattitaitoinen
- hyödyllinen
- monipuolinen
- tunnettu ja hyvämaineinen
Vähiten Sedun imagoon liitettiin kansainvälisyys ja tuloksellisuus.
Kehittämisehdotukset
Vapaaehtoiseen kysymykseen vastasi 81 hlöä. Kehitysehdotuksia mm:
- enemmän vuorovaikutusta yritysten kanssa
- yrityskäyntien ja yritysyhteistyön lisääminen
- opiskelijoiden huomioiminen yksilöinä
- kansainvälisyyden korostaminen
- ulkomaalaisten opiskelijoiden houkutteleminen
- opettajien osaamisen lisääminen
- koulutuksia voisi laajentaa enemmän eri paikkakunnille
- oppilaille yksilöllisempää opetusta ja neuvontaa opintojen suunnitteluissa
- nuorten koulutuksiin ryhtiä ja koulutusaikaa voisi lyhentää, koska nyt nuorilla on liikaa vapaapäiviä ja opiskelun voisi suorittaa lyhyemmässä ajassa
- uudenlaisia koulutusmuotoja ja digitaalisuutta voisi käyttää enemmän hyväksi.
Erityisesti monet vastaajat toivoivat yritysyhteistyön lisäämistä opiskelijoiden ja yritysten välillä. Opiskelijoiden työelämäkytköksiä tulisi vahvistaa ja opiskelijat tulisi saada ajoissa työelämään kiinni.
Vastaajat toivoivat myös yrityskäyntien lisäämistä. Yrityskäynnit voivat auttaa uravalinnoissa ja niiden avulla opiskelijat voivat löytää mieleisiä ”harjoittelupaikkoja”. Yrityksistä voisi myös enemmän tulla henkilöitä luennoimaan opiskelijoille. Tämä lisäisi opiskelijoiden ja yritysten vuorovaikutusta.
Tutkimuksen lopputuloksena on se, että Sedun imago on hyvin positiivinen ja Sedua pidetään luotettavana, paikallisena ja ammattitaitoisena sekä koulutustarjonnaltaan monipuolisena.
Opinnäytetyö, koulutusyksikkö: SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri
Tekijä: Rita-Rosita Ojaniemi