Hae koulutusta
Valitse ajankohta
Alkaen:
Päättyen:
Valitse

On perjantai. Törnäväntien kampus on hiljainen osan opiskelijoista suunnattua jo viikonlopun viettoon. Kahvion kalusteetkin ovat ihanasti rempallaan odottamassa siirtoa uuteen paikkaan.

Kampuksen opintotoimistossa tietokoneiden äärestä kuuluu tasainen naputus. Kysyn kuulumiset. – Kiitos ihan hyvää, kuuluu rauhallinen vastaus. Täällä asiakaspalvelusihteerit Elsi Jaskari ja Johanna Mäkiviita avustavat opiskelijoita ja henkilökuntaa.

Elsi ja Johanna ovat asiakaspalvelu- ja sihteerityön konkareita, mutta työparina toisilleen lähes uusia tuttavuuksia. Elsi on huolehtinut Törnäväntien kampuksen ”asukkaista” jo 6 vuotta. Johannan työpiste siirtyi Rastaantaipaleelta Törnäväntielle vasta 3 kuukautta sitten.

Ihmettelen ääneen, miten mukavaa ja levollista opintotoimistoon on tulla.
– Toivottavasti, Elsi naurahtaa. Olen aina pyrkinytkin siihen, että toimistoon olisi kenen tahansa helppo tulla.


Jotakin omaa, yhdessä ihmettelyä

Kysyn mikä on muuttunut omassa työssä toimipisteen vaihdoksen myötä.
– Totta kai ihmiset ja monta asiaa on pitänyt opetella uudestaan. Ehdin työskennellä kaksi vuotta Rastaantaipalella ja juuri, kun aloin olla sinut työni kanssa, tulikin siirto uuteen paikkaan. Vaikka ensimmäiset ajatukset olivatkin apeat, mielestäni tämä on sujunut aika kivuttomasti, JAKK:sta Seduun vuonna 2016 siirtynyt Johanna kertoo.

Molempien naisten tehtävät ovat muuttuneet vuoden aikana jonkun verran.
– Asiakaspalvelu on yhteinen homma. Koulutuksiin liittyviä asioita kumpikin hoitaa oman tehtävänkuvansa mukaan. Jos tulee vastaan jotakin erikoista, yhdessä etsitään soveltuvaa ratkaisua, naiset kertovat.

- Sitä tehdään mitä osataan ja välillä tehdään, vaikka ei niin osatakaan, iloiset asiakaspalvelijat purskahtavat nauruun.

Molemmat nostavat esiin, miten työkaverit kannattelevat omassa työssä. – Johanna on ensimmäinen vakituinen työntekijä, jonka olen kaverikseni opintotoimistoon saanut. Siitä on helppo iloita, Elsi kertoo.
- Ruoka- ja elintarvikealan kouluttajat siirtyivät Rastaantaipaleelta Törnäväntielle minun kanssani samaan aikaan. He poikkeavat juttusille ihan niin kuin ennenkin, mikä tuntuu myös mukavalta, Johanna täydentää.


Muutosta muutoksen perään

Kyselen, mikä vuoden aikana on ollut haastavinta. – Primus ja tietojen siirto valtakunnalliseen KOSKI-järjestelmään, naiset toteavat yhteen ääneen.

- On tullut muutosta muutoksen perään ja välillä olen ajatellut, että pääsenkö työni herraksi ollenkaan. Toimintamallit ovat onneksi selkiytyneet ja työtahdin tasoittumistakin alkaa onneksi olla havaittavissa, Elsi pohtii.

Mitä tiedonsiirrosta aiheutuvien Koski-virheiden korjaaminen käytännössä vaatii?
– Olemme korjanneet virheitä itse niin pitkälle kuin mahdollista ja ratkaisuja on etsitty myös yhteisissä sihteerien työpajoissa. Loput virheet on saatu kuntoon yhteistyössä kouluttajien kanssa. Kun keskusteluyhteys toimii, näinkin suuri tietomassa on hallittavissa, naiset summaavat kokemuksiaan.


Kannustava palaute saa ryhdinkin kohenemaan

Millaista palautetta asiakaspalvelusihteerit työstään saavat? – Niin henkilökunta kuin opiskelijat antavat positiivista palautetta. Kun annat vastauksen asiakkaan esittämään kysymykseen tai lupaat selvittää asian, asiakastyytyväisyys kasvaa.

Jaskarin mukaan myös ulkopuoliset asiakkaat antavat positiivista palautetta toiminnasta kampuksella. – Esimerkiksi autokorjaamolle saamme usein välittää kiitoksen hyvästä palvelusta. Sellaista viestiä on mukava viedä eteenpäin. Ryhti kohenoo ainakin 20 senttiä.

Haastattelun lopuksi annan luvan toivoa työhön jotakin mukavaa. – Kun ikkunan saisi. Saisi välillä lepuuttaa silmiänsä ja katsoa ikkunasta kauas. Erityisesti tämä talvikausi on koetteleva, kun päivännäköä ei näe ollenkaan, naiset päättävät.

JohannajaElsi_320x350.jpg

sydän_440x480.jpg10_sydan_tausta_symbolit_linkki_700x590.png