Napauta superhaku
Valitse ajankohta
Alkaen:
Päättyen:
Valitse

On olemassa ihmisiä, joiden kanssa on vain yksinkertaisen helppo olla ja puhua. Ei tarvitse jännittää eikä miettiä liikoja. Ohjaustyön ammattilaiset opinto-ohjaaja Maija-Liisa ”Maikki” Saarnisto ja koulutusvalmentaja Aki-Pekka ”AP” Koivusalo ovat juuri tällaisia ihmisiä. Tuntuu oikealta, että he ovat päätyneet tekemään työtä ihmisten parissa.


- Odotamme opiskelijoita täällä – tervetuloa. Olemme täällä heitä varten.
Nämä lauseet kertovat tekijänsä asenteesta työhön ja opiskelijoihin kaiken olennaisen. Maikki ja AP ovat molemmat pitkän linjan ammattilaisia. Maikki on ollut opinto-ohjaaja vuodesta 1988, joista hän on työskennellyt Sedussa viimeiset 16 vuotta. AP on ollut alalla 22 vuotta. Maailma on muuttunut paljon heidän työuriensa aikana mutta ohjaustyö on heidän mukaansa ruohonjuuritasolla yhä melko samanlaista.

- Alussa opoilulle piti taistella paikkaa, tuoda esiin sitä miksi ohjausta ylipäätään tarvitaan – nyt sitä ei tarvitse enää tehdä. Toiminta on vakiintunutta, Maikki kertoo.

 

Matalan kynnyksen kohtaamisia

Mitä tämän päivän ohjaustyö on? Siihen kuuluu opiskeluvalintojen ja hakemusten tekemistä, opintojen suunnittelua, vaihtoehtoisten tutkinnon suoritustapojen miettimistä.

- Nuoren opiskelijan kanssa ollaan kolme vuotta tiiviisti yhdessä. Teemme yhdessä hakuja, järjestämme yhteisiä juhlia, olemme opiskelijatoimikunnassa – toiminta on moninaista. Tavoitteena on luoda matala kynnys tulla juttelemaan, Maikki kertoo.

Paljolti ohjaustyö on myös vierellä kulkemista. Nuorelle ryhmänohjaaja on kaikista läheisin mutta opinto-ohjaaja on se joku muu aikuinen, jolla on mahdollisuus päästä lähelle. - Opiskelijat tulevat kysymään ja juttelemaan hyvin erilaisista asioista, joskus jutellaan kesätyöpaikoista, toisena päivänä itketään yhdessä sitä, kun poikaystävä on jättänyt, Maikki juttelee.

Koulutusvalmentajan työtä tekevä AP on tottunut tekemään ohjaustyötä lähinnä aikuisten opiskelijoiden parissa. Hänen luokseen tullaan usein koulutuksen rahoitukseen liittyvissä asioissa tai alanvaihtohaaveet mielessä. - Yhteydenottoja tulee myös paljon esimerkiksi TE-palveluiden, AVANTIn ja erilaisten muiden sidosryhmien kautta. Lisäksi vastaan Uraluuriin ja juuri hiljattain kävimme Hakijapalveluiden kanssa läpi 180 avointa hakemusta, AP listaa työnsä kirjoa.

Joskus nämä ohjaustyön ammattilaiset saattavat kohdata saman tilanteen eri näkökulmista. - Avioerotilanteessa lapsi voi purkaa asian henkistä puolta Maikin kanssa. Samaan aikaan minä selvittelen hänen uutta ammattia opiskelevan vanhempansa kanssa, miten uudessa tilanteessa selvitään taloudellisesti ja mitä se tarkoittaa opintojen kannalta, AP kertoo.

 

Näköalojen hakemista ja silmien avaamista

Vaihtoehtoja opintojen suorittamiseen on nykyään paljon ja ammatillisen koulutuksen reformin myötä vaihtoehdot lisääntyivät entisestään. Ohjaustyö on myös näköalojen hakemista ja silmien avaamista. - On kiva avata opiskelijoiden silmiä vaikkapa sille, että omaan alaan voi yhdistää jotain muuta, jos esimerkiksi allergisoituu. Kertoa siitä, miten opiskelija voi saada aikaan erilaisista palikoista juuri omannäköisen jutun, Maikki kertoo innostuneesti. 

- Voimme avata myös opiskelijoiden silmiä sille, että työharjoittelu on oman osaamisen markkinointia. Harva osaa esimerkiksi ajatella, että työharjoittelu saattaa johtaa oppisopimukseen. Ja tuon usein esiin myös sitä, että tämä ei ole ”vain opiskelua” vaan esimerkiksi työharjoittelut ovat osa omaa osaamistasi ja voidaan liittää sellaisenaan ansioluetteloonkin, AP toteaa.

- Kristallipalloja meillä ei ole, emme pysty näkemään tulevaisuuteen emmekä tietämään työllistymistä mutta voimme pyrkiä kasvattamaan opiskelijan omaa aktiivisuutta ja innostusta, nostamaan sisäistä yrittäjyyttä esiin, Maikki toteaa.

 

Muutoksen näkyminen ohjaustyössä

Ammatillinen koulutus koki vuoden vaihteessa merkittäviä muutoksia. Miten tämän ovat kokeneet ohjaustyötä tekevät? - Reformi ei ole muuttanut ohjaustyötä ruohonjuuritasolla, AP kertoo.

- Nyt on meneillään siirtymävaihe. Asiat muotoutuvat vähitellen ja niin sen pitää ollakin, että kaikki ehtivät muutokseen mukaan, Maikki toteaa. - Tärkeintä on, että tunnemme talon sisällä toinen toisemme ja voimme ottaa toisiimme yhteyttä, niin asiat sujuvat, AP sanoo.

- Monilla aikuisilla ei ollut omana kouluaikanaan opintojen ohjaajaa, joten he eivät ole tottuneet käyttämään palveluita. Niinpä se ei ole yhtä systemaattista aikuisten puolella, Maikki kertoo. – Aikuiset opiskelijat olivat kyllä innoissaan saadessaan psykologipalveluita reformin myötä, AP toteaa.

Ammatillisen koulutuksen rahoitus tulee perustumaan jatkossa enenevässä määrin suoritusperusteisuuteen, joka tarkoittaa sitä, että rahoitusta saadaan tutkinnon suorituksista ja osasuorituksista. Maikin ja AP:n mukaan keskeytysten minimoimiseen on pyritty tähänkin saakka.

- Opiskelijoiden saaminen Seduun on meidän kaikkien sedulaisten vastuulla. Tämän jälkeen opiskelijoista tulee pitää hyvää huolta ja huolehtia siitä, että he kiinnittyvät tänne ja valmistuvat ajallaan. Työpaikoiksi emme kuitenkaan voi muuttua emmekä voi vaikuttaa kaikkiin opiskelun katkoksiin – pitää myös hyväksyä se, että kaikkiin asioihin ei voi vaikuttaa, Maikki kiteyttää.

 

”On tärkeää, että voit olla toiselle ihmiselle tärkeä”

Molemmat Maikki ja AP tuovat esiin yhteistyön ja verkostoitumisen merkityksen omassa työssään. - Talon sisällä yhdessä tekeminen on tärkeintä, toinen toistaan kunnioittaen omassa ammatillisuudessaan, Maikki toteaa.

- Sedun opot ovat iso voimavara omassa työssäni ja yhteistyö kaikkien sedulaisten kesken on olennaista. Työ on todella iso osa ihmisen elämää. Pitkän joululoman jälkeen tuntui mukavalta tulla töihin, kun oli paljon ihmisiä, jotka kävivät kysymässä asioita. On tärkeää, että voit olla jollekin ihmiselle tärkeä. Ja se, että olet osa yhteisöä, Maikki tiivistää.

Ihmisten auttaminen on näillä rautaisilla ohjaustyön ammattilaisilla verissä ja siitä he saavat myös parhaimmat onnistumisen kokemuksensa.

- Mieleeni on jäänyt esimerkiksi yksi asiakas, joka oli palaamassa työelämään hoitovapaalta ja halusi opiskella lähihoitajaksi. Hän ei ollut tietoinen koulutuksen rahoitukseen liittyvistä asioista ja lähdimme yhdessä selvittämään miten hän voisi rahoittaa opintonsa. Sain häneltä melko pian tapaamisemme jälkeen sähköpostin, jossa luki: ”Sain positiivisen rahoituspäätöksen ja laskimme mieheni kanssa, että pystymme elämään tällä.” Vähän tämän jälkeen sain vielä uuden sähköpostin, jossa hän kertoi aloittaneensa opinnot. Sellaiset ovat työn antoisimpia hetkiä, AP kertoo.

- On niin iso luottamuksen osoitus, kun joku kertoo omista asioistaan. Joskus siihen menee kaksi vuotta, osa oppilaista on puolestaan heti avoimena. Se, että olet jollain tavalla ansainnut ihmisen luottamuksen – se tuntuu ylelliseltä, Maikki kiteyttää.