Hae koulutusta
Valitse ajankohta
Alkaen:
Päättyen:
Valitse

Keskinen kouluttaa ja perehdyttää henkilökuntaansa

”Toimi ammattiylpeästi kisällinä”

-Työelämän rooli korostuu uusien työntekijöiden kouluttamisessa uudistuneen ammatillisen lain myötä, kertoo Keskisen Kyläkaupan henkilöstöpäällikkö Katri Heikkilä. On tärkeää, että otamme avoimesti uuden työntekijän vastaan ajatuksella, että hän voi jonain päivänä olla kollega tai esimies. Tarvitsemme paljon työntekijöitä etenkin kesäisin ja meille jokainen työpaikalla oppija on sesonkiaikana kullanarvoinen työntekijä.

Näillä aloitussanoilla Heikkilä laittaa käyntiin Keskisen työntekijöille suunnatun koulutuksen, jossa Sedu kouluttaa Keskisen työelämässä oppijoiden ohjaajia ja näyttöjen arvioijia.

-Koska edellisestä työpaikkaohjaajakoulutuksesta on aikaa, haluamme päivittää työntekijöidemme tietoja, kertoo Keskisen Kyläkaupan hotelli- ja ravintolapalvelujen ryhmäpäällikkö Kari Kytölä. Plussaa on se, että koulutus voidaan järjestää meidän omissa tiloissa. Juuri nyt alkanut koulutus on jo toinen työpaikka-ohjaajien valmentamiseen keskittyvä koulutus.

Keskinen tarjoaa runsaasti harjoittelupaikkoja

-Meillä on runsaasti tarjolla työssäoppimispaikkoja mm. ravintola- ja kahvilapuolella. Suurin osa työpaikalla oppijoista tulee Sedun kautta, mikä on yksi tärkeä rekrytointikanava kesää ajatellen, kertoo Heikkilä. Yritämme saada heille taloa tutuksi sekä kesäksi ja viikonloppuihin hyviä työntekijöitä. Kesällä tarve on yhtä työntekijää kohden kaksi, koska vakihenkilökunnalla pyörii kesälomat.

-Tällä hetkellä ravintolapuolen työntekijöitä on suorittamassa Sedun Esimiesareenan Majoitus- ja ravitsemisalan esimiestyön erikoisammattitutkintoa, sanoo Heikkilä. Osa työntekijöistä kouluttautuu oppisopimuksen kautta. Esimerkiksi tarjoilija haluaa kokin paperit ja päinvastoin. Oppisopimus toimii hyvin. Haluamme edesauttaa opiskelijaa suorittamaan erilaisia tutkinnonosia ja perus- ja ammattitutkintoja.

Koulutusyhteistyö sujuu hyvin

-Koulutusyhteistyö Sedun kanssa on sujunut hyvin ja olemme siihen tyytyväisiä, sanoo Kytölä. Opettajat ovat ammattitaitoisia ja osaavat lukea asiakasta. Olemme tehneet jo vuosia yhteistyötä, myös Taitaja-kisojen merkeissä, joissa olen toiminut tuomarin tehtävissä, itsekin johtamisen erikoisammattitutkinnon suorittanut Kytölä kertoo.

Rekrykoulutuksen kautta työntekijöitä

-Viime keväänä toteutimme yhdessä TE-palvelujen ja Sedun kanssa rekrykoulutuksen, jossa hankimme kesätyöntekijöitä kahvila- ja pikaruokapalveluihin. Systeemi oli hyvä ja uusimme sen ensi vuonna, painopisteenä pikaruokapalvelut, sanoo Heikkilä.

-Suhtaudumme myönteisesti koulutuksiin ja järjestämämme niitä mahdollisuuksien mukaan. Siitä ne uudet ajatukset viriää, miettii Heikkilä. Erityisesti tutkintojen osien suorittaminen on hyvä asia. Ravintola- ja kahvilatyöntekijät suorittavat myös anniskelu- ja hygieniapassit.

- Valttimme on, että henkilökunta osaa ottaa hyvin vastaan uusia työntekijöitä sekä jaksavat neuvoa ja opastaa, miettii Kytölä. Saadaksemme palvelujen tason ja laadun pysymään hyvänä, se vaatii henkilökunnalta paljon. Tämä on perinteinen kyläkauppa, jossa henkilökunta on monessa mukana esim. kokousmainoksissa.

Työpaikkaohjaajana tulee miettineeksi voiko asioita tehdä toisellakin tapaa

Vuoroesimiehenä Onnentähden Pizza Buffet’ssa ja Miljoona Rock-ravintolassa 20 vuotta toiminut Marjo Soukkala on yksi koulutuksessa mukana olevista työpaikkaohjaajista. –Uutena asiana minulle tuli tässä koulutuksessa se, että kuinka paljon nykyään asioita voi opiskella työpaikalla, sanoo Soukkala. Ennen opiskelu oli teoriapainotteista. Työpaikkaohjaajana joudun ajattelemaan, miten asioita selostan. Ei riitä, että kerrot uudelle työntekijälle, että tänään on tarjolla kauden kasviksia. Pitää huomata kertoa mitä kasviksia siihen kuuluu, jos asiakas sitä sattuu häneltä kysymään. Opastaessa miettii itsekin voiko asioita tehdä toisin.

Tuomas Ala-Prinkkilä on valmistunut Sedusta kokiksi noin 15 vuotta sitten ja työskennellyt siitä lähtien mm. pikaruokalassa kokkina. -Koulutus kiinnostaa ja on hyvä, että on mahdollisuus päivittää tietoja, miettii Ala-Prinkkilä. Perehdytän kesätyöntekijöitä näyttämällä miten itse teen asioita ja oppia voi myös vierestä seuraamalla. Tulevia työssäoppijoita hän kannustaa rohkeasti kysymään, jos ei tiedä. Laiskottelemisen sijaan voi myös kysyä mitä voisi tehdä.

Anna ammattiylpeyden hehkua

-Nuorilla haasteena on työllistyminen, kun he eivät luota riittävästi omiin taitoihinsa. Siksi on ensiarvoisen tärkeää näyttää omalla esimerkillään oikeaa asennetta uudelle oppijalle ja työntekijälle sekä antaa ammattiylpeyden hehkua, painottaa koulutuksen vetäjä Sedun lehtori Marita Mäenpää. Kun annat jotain toiselle, saat itsellesikin. Aina voi oppia ajasta ja paikasta huolimatta. Työpaikalla voidaan opiskella puuttuvat asiat ja arjen ammattitaito näkyy sitten luontevasti tutkintoa suorittaessa.