IT-tukihenkilönä tehtävänäsi on ylläpitää, neuvoa ja opastaa. Toimit osana organisaation tietohallintoa antaen teknistä tukea IT-palveluiden käyttäjille sekä ylläpitäen organisaation tietojärjestelmiä. Työpaikkasi voi löytyä eri toimialojen yrityksistä, valtion tai kuntien organisaatioista, omasta yrityksestä tai erilaisista järjestöistä. Alan tyypillisiä työtehtäviä ovat neuvonta- ja koulutustehtävät, organisaation järjestelmätukitehtävät, verkkopalvelujen ylläpito ja kehittäminen sekä alan laitteiden ja ohjelmistojen myynti.
Keskeinen opiskelusisältö:
* Tieto- ja viestintätekniikan perustehtävät
* Teknisessä tukipalvelussa toimiminen
* Järjestelmätuessa toimiminen
* Tietoteknisen ratkaisun myynti
* Verkkopalvelun tekninen toteuttaminen
* Yrityksessä toimiminen
Tieto- ja viestintätekniikassa tärkeää on:
* yhteistyö- ja ryhmätyötaidot
* asiakaspalvelutaidot
* kyky itsenäiseen työskentelyyn
* looginen ajattelukyky ja ongelmanratkaisutaito
* yrittäjähenkisyys
* viestintä- ja vuorovaikutustaidot
* liiketaloudellinen ajattelukyky
* auttamisen halu ja taito
Opinnot ovat laajuudeltaan 180 osp, josta 145 osp on ammatillisia tutkinnon osia ja ja 35 osp yhteisiä tutkinnon osia. Ks. tutkinnon osat
https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/kooste/6779583 .