Napauta superhaku
Valitse ajankohta
Alkaen:
Päättyen:
Valitse
Uutiset
27.11.2018

”Jos ihminen haluaa ja yrittää, hän voi saavuttaa tavoitteensa”

NematKhalil_SusannaHonkola_9980_440x480.jpg Nemat Khalil ja Susanna Honkola vakuuttavat, että suomea oppii.

AMKE (Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys) on myöntänyt Sedussa koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkintoa suorittavalle Nemat Khalilille maahanmuuttajastipendin.

Syyrialainen Nemat Khalil (28) tuli Suomeen turvapaikanhakijana miehensä ja 1,5-vuotiaan poikansa kanssa syksyllä 2015. Sopeutuminen alkoi Kauhavan vastaanottokeskuksessa. Kotoutumiskoulutuksen hän pääsi aloittamaan Seinäjoen Sedussa keväällä 2016. Nyt puolitoista vuotta myöhemmin Nemat Khalil puhuu sujuvasti huoliteltua suomea kaikkine päätteineen.

-    Opiskelen aktiivisesti koulussa ja itsenäisesti kotona. Minulla on suomalaisia ystäviä, ja Sedussa on hyvät opettajat, Nemat Khalil kiittää yhtä suomen kielen opettajaansa Susanna Honkolaa.

Opettajasta opiskelijaksi ja pian koulunkäynnin ohjaajaksi

Keskitason suomen kielen testi (Yleiset kielitutkinnot) suoritettuna Nemat Khalil jatkaa opiskelua Sedussa, nyt koulunkäynnin ohjaajaksi. Hän rikastuttaa opiskelijaryhmää kulttuuritaustallaan, kokemuksillaan ja valoisalla asenteellaan. Elokuussa alkaneessa koulutuksessa Khalil on ainoa, jonka äidinkieli ei ole suomi. Monimuotokoulutus koostuu Sedun lähiopinnoista ja työpaikalla tapahtuvasta oppimisesta, jonka Khalil suorittaa Kivistön koulussa Seinäjoella.

-    Mun luonne on näin: en halua aina pyytää apua, haluaisin auttaa. Pitää oppia ja sopeutua. Haluaisin elää itsenäisesti, Khalil kiteyttää.

Työyhteisö Kivistön koulussa on ottanut Khalilin hyvin vastaan.
-    Näkyy, että olet opettaja. Suosittelen, että jatkat samalla alalla, ohjaaja sanoi minulle koulussa. Se oli tosi hyvä palaute, Nemat Khalil kertoo onnellisena.

Nemat Khalililla opiskeli Syyriassa luokanopettajaksi ja toimi opettajana neljä vuotta. Suomessa opettajana työskenteleminen vaatii täydentävää koulutusta, alan ammattitermistön hallitsemista suomeksi. Koulutusjärjestelmät ja opetussuunnitelmat ovat erilaiset, vaikka opettajan perustehtävät kasvattaminen, opettaminen, auttaminen ovat samat.

”Khalil on ryhtynyt tähän työhön nöyrästi ja päättäväisesti. Hän toimi jo vastaanottokeskuksessa vapaaehtoisena opettajana turvapaikkaa hakevien perheiden lapsille”, lukee stipendihakemuksen perusteluissa.  


Miten suomea oppii?

-    Nemat haluaa selvittää opittavat asiat perusteellisesti, kuvaa opettaja Susanna Honkola.

Nemat Khalil kertoo kääntävänsä suomen kielen rakenteet arabiaksi. Syyrialaisella opettajalla on korkeakoulututkinto, ja sen mukaisesti hyvät opiskelutaidot. Seinäjoella Khalil opettaa arabiaa Lintuviidan koulussa, joten oman äidinkielen ja suomen vertaileminen jatkuu. Kahdessa kulttuurissa hän kasvattaa myös omaa lastaan: kotona arabiaa ja päiväkodissa suomea.

Stipendi on tunnustus

Stipendi luovutetaan esimerkilliselle maahanmuuttajaopiskelijalle. ”Valinnoissa painotetaan kansainvälisyyttä, suvaitsevaisuutta ja monikulttuurisuutta Suomessa ja ammatillisessa koulutuksessa sekä menestystä kotoutumiskoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen tavoitteiden saavuttamisessa.”

”Khalil on osoittanut kaikessa opiskelussaan erityistä ahkeruutta ja sinnikkyyttä, hän asennoituu jokaiseen tehtävään vastuuntuntoisesti ja paneutuen. Hän suhtautuu ympärillä oleviin ihmisiin kunnioittavasti, lempeästi ja hienotunteisesti. Hän on sekä hyvä tiimityöskentelijä että itsenäinen vastuunottaja. Hänellä on rohkeutta osallistua ja jakaa osaamistaan myös suomalaisessa ryhmässä, jossa hän on ainoana suomen kieltä toisena kielenä puhuvana opiskelijana.”

 

AMKEn hallituksen palkitsemat maahanmuuttajaopiskelijat

Korkeatasoisten hakemusten perusteella valitut stipendin saaneet opiskelijat ovat:

Nemat Khalil, Seinäjoen koulutuskuntayhtymä Sedu
Karki Ashika, Saimaan ammattiopisto Sampo
Ahmed Al-Rufaye, Koulutuskeskus Brahe
Naime Mehmeti, Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia
Abdille Mahamud, Business College Helsinki
Rohullah Karim, Hyria

Apurahan sai kouluttaja Juha Tuomikoski Vamiasta
-    Tänä vuonna saimme huikean määrän korkeatasoisia hakemuksia yhteensä 28 organisaatiosta. Stipendiä haettiin 49 opiskelijalle ja apurahaa kuudelle kouluttajalle, kertoo palkintoraadin sihteerinä toiminut Hanna-Mari Bennick.

Lue lisää AMKEn sivuilta