Napauta superhaku
Valitse ajankohta
Alkaen:
Päättyen:
Valitse
Uutiset
2.7.2018

Autotehdas etsii luovia tyyppejä

Projekti-insinööri Mika T Marttila, Valmet Automotive Projekti-insinööri Mika T Marttila näyttää innostuksensa.

Sedu sai vieraita Valmet Automotiven tehtailta Uudestakaupungista. Robotiikan kouluttajat ja robotit olivat lyönnissä Lapualla, kun keskustelu kävi koulutuksesta. Barona rekrytoi nyt yhteistyössä Varsinais-Suomen, Keski-Suomen, Etelä-Pohjanmaan ja Lapin ELY-alueiden kanssa henkilöitä, joiden unelma on päästä Uudenkaupungin autotehtaalle valmistamaan Mersuja. Ja tekemään työtä prosessinhoitajana, robottien heimopäällikkönä.

Työllistämö on Baronan tarjoama sähköinen alusta, jossa yksityinen ja julkinen sektori sekä Suomen kärkikouluttajat voivat rekrytoida valtakunnallisesti. Yhteistyössä suunnitellaan oppisopimus-, rekrytointi-, täsmä-, muuntokoulutukset, jotka rakentavat urapolkua yritykseen, tässä tapauksessa Valmet Automotiveen. Autotehtaalle kuuluu hyvää; loppuvuoden tuotantokalenteri on täynnä, ja ensi vuodestakin on jo paljon kiinnitetty.
 

Robotiikkaosaamista Sedusta

Sedun kouluttaja Petri Kolehmainen esittelee, miten koulutusaikana rakennetaan "tuotantolinja", jossa neljä Sedun ABB-robottia toimii yhdessä ja saadaan kuljettimet mukaan.
 
Valmet Automotiven projekti-insinööri Mika T Marttila vastaa autotehtaan robotiikasta hitsaamossa ja kokoonpanossa (noin 600 robottia). Hän kertoo juuri käyneensä keskustelut jokaisen prosessinhoitajan kanssa.
- Koulutustarpeita on koko ajan, Marttila toteaa.
 
Sedun Petri Kolehmainen ja Tuomas Leppälä ovat tutustuneet autotehtaan tuotantoon Uudessakaupungissa, mikä tukee koulutussisältöjen suunnittelua ja varmistaa koulutuksen laatua. Sedu on moduloinut koulutukset siten, että eri tasolta aloittavat opiskelijat pystytään huomioimaan koulutuksessa. Työssäoppiminen aloitetaan joustavasti, kun osaaminen on autotehtaan vaatimalla tasolla.
 

Robotiikka luo työpaikkoja

- Robotiikan osaajia ei ole mutta heitä tarvitaan koko ajan enemmän. Robotiikkaa ja automaatiota on lisättävä. Autotehtaan henkilöstön erikoisosaaminen on korkealla tasolla. Suunnittelussa meiltä edellytetään nopeaa reagointia ja joustavuutta mutta ihmiset venyy uskomattomasti. On innostavaa, kun saa tehdä aivan uniikkia hitsaamon projektia 60 ihmisen tiimissä ja saada palaset sopimaan yhteen, painottaa Mika T Marttila.
- Jos Uudessakaupungissa ei olisi 600 robottia, ei siellä olisi myöskään 4000 - 5000 työntekijää. Viime vuonna valmistettiin 90 000 autoa, ja tänä vuonna tuotantomäärät ovat edelleen kasvussa, jatkaa Marttila.
 
- Uudessakaupungissa on kolmas Mersu-projekti menossa. Luottamus on molemmin puolin kasvanut ja nyt etenemme tuotannollistamiseen Mersun kanssa yhdessä oppien, kertoo Marttila innostuneesti.
 

Kenestä voi tulla prosessinhoitaja?

Uudenkaupungin autotehtaassa on Suomen upein kirjo robotteja mutta automatisoinnissa on vielä paljon kehitettävää.
- Pitää olla innostunut robotiikasta. Robotit ei pyöri ilman ihmisiä, Marttila painottaa.
- Erilaiset taustat ovat rikkaus, ja uusien kysymysten kautta saadaan kehitettyä uusia ratkaisuja. Prosessinhoitaja on avainhenkilö tuotannon ja esimiehen välillä, ja silloin odotan häneltä aktiivisuutta, oma-aloitteisuutta ja avoimuutta. Laatu ja luottamus ovat tärkeitä, tarvitaan oikeita tyyppejä, Marttila innostaa.
 
Koulutukseen pääsevät henkilöt, joilla on palo robotteja kohtaan. Baronan sähköiset järjestelmät (video-cv ja -haastattelu) toimivat tehokkaasti hakijaa, kouluttajaa ja autotehdasta palvellen.
-          Kun pääset 70 päivän koulutuskokonaisuuteen, pääset ponnahtamaan robotiikan ja automaation huippuympäristöön. Vastaavaa osaamista et Suomessa saa mistään muualta. Koulutuksen perusta rakennetaan Lapuan Sedussa, ja autotehtaalle pääsee työssäoppimaan, kun osaaminen vastaa odotuksia, tiivistää Ari Lähteenmäki, Baronan Koulutus- ja Uramuutospalvelujen johtaja.
 
Samalla uudelle uralle lähtevä osoittaa muuttovalmiutensa – ensin Lapualle, jossa asunnon saa edullisesti koulutuksen ajaksi, ja sitten mahdollisesti Uuteenkaupunkiin vuorotyöhön. Asuntojen löytämisessä Barona on opiskelijan tukena.
 
Autotehtaalla työympäristöön satsataan ja ihmissuhteita hoidetaan.
-          Pehmeät arvot ovat ihan yhtä tärkeitä kuin tekninen osaaminen. Pienelle paikkakunnalle on helppo tulla, ja Porista ja Turusta on järjestetty bussikuljetukset joka vuoroon, Marttila sanoo.
 

Sedu kouluttaa unelmatyöhön

- Sedun kanssa on tiivistetty yhteistyötä. Olemme enemmän yhteydessä jo hyvin alkuvaiheessa. Olen nähnyt hakemukset ja videohaastattelut. Täällä on omaksuttu meidän tapa tehdä. Ja nyt koulutusta on valmisteltu vielä enemmän yhdessä, Mika T Marttila sanoo.
 
Koulutusta miehet pitävät riittävän pitkänä, jotta pystyy syventymään paitsi ohjelmointistandardin käyttöön myös ymmärtämään koko linjan kokonaisuuden. Tehtaassa vain robotit ovat suurempia, tarttujia, työkaluvaihtoehtoja on lukemattomia mutta ohjauspaneeli on ihan sama.
-          Käytäntö sitten Uudessakaupungissa näyttää lopullisesti, kenestä on prosessinhoitajaksi ja kenessä on potentiaalia eteenpäin esimerkiksi suunnittelutehtäviin, Kolehmainen ja Marttila toteavat. Katso video!

Auditointi_82I4630_1780x660.jpg

Valkoiset robotit, ohjelmointi ja Sedun robotiikkaosaajat Tuomas Leppälä (vas.) ja Petri Kolehmainen (kolmas oikealta) - osaaminen vakuuttaa.