Hae koulutusta
Valitse ajankohta
Alkaen:
Päättyen:
Valitse
Uutiset
10.3.2020

Henkilöstön ammatillinen osaaminen on strateginen kilpailuetu

Tuukka-Aleksi-Jani-suorittivat- liiketoiminnan-ammattitutkinnon.jpg Tuukka Tikkala (vas.), Aleksi Uusi-Jaakkola ja Jani Haavisto Vuorenmaalta vahvistavat myyntityöhön liittyvää osaamistaan ja suorittavat liiketoiminnan ammattitutkinnon Sedussa.

Vuorenmaa Yhtiöiden varastovalikoima sisältää n. 40 000 erilaista tuotetta. On siis sanomattakin selvää, että Vuorenmaan teknisiltä myyjiltä odotetaan laaja-alaista tuoteosaamista. Vuorenmaalla koulutetaan myyntihenkilöstön tuoteosaamista sekä talon sisäisesti että päämiesten toimesta. On myös luontaista, että myyjät laajentavat tuotetietouttaan toisilleen.

Vuorenmaalla asiakas on strategian keskiössä

Vuorenmaa Yhtiöitä kolmannessa polvessa johtava Emilia Vuorenmaa peilaa myynnin kehittämistä strategialähtöisesti:

- Meillä on selkeä tavoite, millaista osaamista haluamme kehittää myynnissämme. Tekninen tuoteosaaminen on kaiken perusta. Lisäksi asiakkaan tarpeiden tunnistaminen ja kumppanuussuhteiden luominen on erittäin tärkeää. Koska jokainen asiakaskohtaaminen on erilainen, myyntityötä täytyy jatkuvasti kehittää monelta eri kantilta. Myyjällä on oltava pelisilmää, jolla voittaa asiakkaan luottamus.


Yhteinen tavoite: osaavat ammattilaiset

Liiketoiminnan ammattitutkintoon johtava koulutus räätälöitiin Sedun kanssa Vuorenmaan näköiseksi. Koulutuksen ytimessä oli myynnin asiakaslähtöisyys ensi metreiltä.

- Kun kontaktoimme Sedua ja kysyimme, olisiko tekniseen myyntiin painottuvaa opetusta, pyörät laitettiin pyörimään nopeasti ja yhteistyö oli alusta lähtien hyvää. Opetuksen sisältöä myös muokattiin Vuorenmaan tarpeita vastaavaksi. Se antoi hyvän kuvan siitä, että koulutusorganisaationa Sedu haluaa omalta osaltaan olla mukana osaamisen kehittämisessä, Vuorenmaalla henkilöstön kehittämisasioista vastaava Hanna Punkari toteaa.

Aleksi Uusi-Jaakkola, Tuukka Tikkala ja Jani Haavisto tarttuivat työnantajan tarjoamaan mahdollisuuteen ja opiskelevat liiketoiminnan ammattitutkinnon Sedussa.

- Opinnot suunniteltiin yksilöllisesti ja lähipäivien sisällöt räätälöitiin vastaamaan tekijöiden ja yrityksemme tarpeita. Näin hankittu osaaminen on helppo viedä omaan organisaatioon ja osaksi omaa työtä, Haavisto ja Tikkala kertovat.

Teknisen myynnin koulutuksessa lähipäiviä on noin kerran kuukaudessa. Muuten oppiminen tapahtuu työssä.

- Keskitymme lähipäivissä vain teemoihin, jotka palvelevat omaa työtä, esim. b2b-myyntiin, ratkaisumyyntiin, asiakkuuksien hoitamiseen ja myynnin kasvattamiseen.

- Minulle koko koulutus on ollut uuden oppimista. Tavoitteeni on hankkia myyntiosaamista, joka mahdollistaa siirtymisen uuteen rooliin organisaatiossa, kolme vuotta Vuorenmaalla työskennellyt Uusi-Jaakkola kertoo.

Haavisto kertoo arvostavansa erityisesti oppeja, jotka auttavat sujuvoittamaan omaa työtä.

- Minulle esimerkiksi Excel-koulutuksesta on ollut konkreettista hyötyä.

- Olipa kyse lähipäivistä, tehtävistä tai muusta – ne kaikki antavat ajattelemisen aihetta ja auttavat jäsentämään omaa työtä, Tikkala tiivistää.


Koulutusyhteistyötä monella saralla

Teknisen myynnin koulutus on vain yksi esimerkki Vuorenmaa Yhtiöiden ja Sedun välisestä yhteistyöstä. Ammattitaitoa edistetään monella saralla. Esimerkiksi lähiesimiestyön koulutusta tarjotaan tiiminvetotehtävissä toimiville.

- Varastoalan koulutuksissa yhteistyötä on tehty jo pidempään. Opiskelijoita on pystytty työllistää valmistumisen jälkeen yritykseen, Emilia Vuorenmaa toteaa tyytyväisenä.


Vuorenmaa Yhtiöt Oy pähkinänkuoressa

Vuorenmaa Yhtiöt on perheyritys, jota luotsaa jo kolmas sukupolvi. Yrityksen toimiala on tekninen tukkukauppa ja pääasiallisia tuoteryhmiä ovat laakerit, hihnat, voimansiirto ja sähkömoottorit.

  • perustettu 1946 Lapualla
  • 10 toimipistettä Suomessa
  • laaja jälleenmyyntiverkosto
  • liikevaihto n. 11 milj.
  • henkilöstöä 50