Hae koulutusta
Valitse ajankohta
Alkaen:
Päättyen:
Valitse
Uutiset
14.3.2019

Kuljettajan työhön on usein vääränlaisia ennakkoluuloja, ei todellista tietoa

Ala_maakala_uutiset 440x480.jpg Kuljettajan palkka on hyvä ja olosuhdelisät korottavat palkkaa vielä kuukaudessa n. 600-700 euroa, kertoo Ala-Maakala

TKL:n liikennejohtaja toi tuulahduksen työelämästä Sedun opiskelijoille

-Haluamme olla mukana alan koulutuksessa ja tehdä yhteistyötä oppilaitosten kanssa, kertoo liikennejohtaja Ilkka Ala-Maakala Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitokselta. Haluamme antaa opiskelijoille mahdollisuuden harjoitteluun, työllistyä ja tarvitsemme jatkossakin hyviä kuljettajia.

Sedun opiskelijat, tulevat linja-autonkuljettajat, kuuntelevat tarkkaan, kun Ala-Maakala puhuu yrityksen historiasta, nivelbussin vaiheista, kaksi- ja kolmiakselisista, sekä hybridi- ja täyssähkölinja-autoista. Ennen rahastaja hoiti linja-auton ovien aukaisun, sulkemisen ja rahastamisen. Ihmiset nousivat bussiin aina takaosasta ja keskeltä ulos. Maailma on todellakin muuttunut sitten vuoden 1948, kun TKL aloitti Suomessa ensimmäisenä säännöllisesti liikennöidyn johdinautolinjan Tampereella.

-Vuonna 1995 Tampereella linja-autoissa otettiin käyttöön älykorttirahastus, jatkaa Ala-Maakala. Joustavuutta liikenteeseen tuo liikennevalo-opastimet, joiden tietokone keskustelee linja-auton tietokoneen kanssa. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että linja-auton tietokone kertoo liikennevalo-opastimelle, että nyt ollaan vähän myöhässä, anna vihreää valoa. Merkittävimmillä pysäkeillä oleviin opastintauluihin tulee tieto reaaliajassa seuraavien bussien saapumisesta.  

Taloudellinen ajotapa on tärkeä talouden ja turvallisuuden takia, mutta myös pakokaasujen vähentämiseksi. Kun vuoroa ajaa rauhallisesti ja saa vihreää aaltoa liikennevaloilta, polttoainetta säästyy ja liikenne rullaa tasaisesti. Vuodessa tämä tietäisi TKL:llä polttoainesäästöä jopa kahdeksan täysperävaunuyhdistelmän verran, jos kaikki ajaisivat yhtä taloudellisesti, kuin parhaiten ajava kuljettaja.

Kuljettajan työhön on usein vääränlaisia ennakkoluuloja, ei todellista tietoa

-Hyvät ja alalle sopivat hakijat ovat nyt kiven alla, harmittelee Ala-Maakala. Työelämä vetäisi ja töitä olisi tarjolla. Kuljettajan palkka on hyvä ja olosuhdelisät korottavat palkkaa vielä kuukaudessa n. 600-700 euroa. Koulutusaika ei ole pitkä ja vakituinen työsuhde turvaa elämää eteenpäin. Kalusto on kehittynyt, istuimet ovat hyviä ja tärinät eivät tunnu. Työn herkkua ovat asiakaskontaktit, kun voi vaihtaa muutaman sanan asiakkaan kanssa. Useat kuljettajat pitävät juuri kaupunkiliikenneajosta, jossa pääteajan turvin ehditään ajoissa seuraavalle linjasivulle. Työajat tiedetään ennakkoon ja kuljettaja pystyy aikatauluttamaan myös omaa henkilökohtaista elämäänsä ja viettämään yönsä kotona. Kaiken kaikkiaan kevyt ja siisti työ.

TKL:ssa pidetään huolta työntekijöistä. – Käyn mm. jokaisen kuljettajan kanssa kerran vuodessa henkilökohtaisen kehityskeskustelun, kertoo Ala-Maakala. Perhe, terveys, sosiaaliset suhteet ja talous ovat asioita, jotka pitää olla hyvällä mallilla. Kun kaikki asiat ovat kunnossa, sen jälkeen vasta ihminen pystyy keskittymään hyvin työhönsä. Tarvittaessa olemme auttaneet tai opastaneet myös asunnon hankinnassa. Harjoittelu- tai työasioissa ota yhteyttä opettajasi välityksellä meihin. Teemme ihmisten kanssa töitä ja inhimillisesti puhumalla asiat aina selviävät.