Napauta superhaku
Valitse ajankohta
Alkaen:
Päättyen:
Valitse
Uutiset
11.10.2018

Kuljetusalasta kiinnostuneille pitää antaa mahdollisuus

Rauno_uutiset 440x480.jpg Myös oppisopimuksella voi työllistää, sanoo KES-Trans oy:n toimitusjohtaja Rauno Keski-Heikkilä

-KES-Trans Oy Etelä-Pohjanmaalla hyödyntää kuljettajia kouluttavaa Sedua

KES-Trans Oy kuljettaa maanteillä mm. puuta, kappaletavaraa, metallia, teräs- ja valmisrakenteita. Yritys on toiminut pian 55 vuotta ja matkan varrella autojen ja työntekijöiden määrä on kasvanut. KES-Trans Oy:n maineesta työnantajana kertonee se, että kuljettajatilanne on tällä hetkellä hyvä. –Työpaikkakyselyjä tulee tasaisesti, mutta valmiita työntekijöitä ei juurikaan ole tarjolla, kertoo toimitusjohtaja Rauno Keski-Heikkilä. Vuodessa otamme 2-3 uutta työssäoppijaa alueella uusia kuljettajia kouluttavalta Sedulta. Myös nuorille alasta kiinnostuneille pitää antaa mahdollisuus kokeilla miltä oikea työ tuntuu. Kukaan ei opi, jos ei pääse itse kokeilemaan. Motiivi koulussa ei nuorella kaverilla välttämättä ole ihan huipussa, mutta innostusta löytyy, kun pääsee itse työhön käsiksi.

Naiskuljettajat ovat myös tervetulleita taloon töihin. – Tällä hetkellä meillä on muutama nainen ratin takana, kertoo Keski-Heikkilä. Työssäoppimisjakson aloitti Sedussa puutavara-autonkuljettajan ammattitutkintoa suorittamassa oleva naiskuljettaja. Naiset pärjäävät siinä kuin miehetkin. Toki autonpyöriin ketjujen asentaminen on raskasta puuhaa ja vaatii kuljettajalta ”jytyä”.

Oppisopimuksellakin voi työllistää

-Kokeilemme nyt ensimmäistä kertaa oppisopimuksella työllistämistä, kertoo Keski-Heikkilä. Opiskelija suorittaa Sedussa Logistiikan perustutkintoa, valmistuen yhdistelmäajoneuvonkuljettajaksi. Hän tuli meille työssäoppimisjaksolle. Huomasimme, että kaverissa on potentiaalia, joten hänet oli helppo palkata oppisopimuksen kautta töihin.

Tienkäyttömaksu käytäntöön

-Tehokkaassa käytössä olevaa kalustoa meillä on n. 45 autoa ja varalla on muutama vanhempi auto, sanoo Keski-Heikkilä. Huollamme ja korjaamme itse kaikki autot. Meillä on myös maalaamo. Yritys on kasvanut vuosien mittaan ja tilanteen mukaan eletään. Jos tarjolla on jotain mikä sopii nykyiseen kuvioon, niin ostamista voidaan harkita. Puukuljetusten määrä on kasvanut ja olemme palkanneet seitsemän uutta kuljettajaa tänä vuonna. Työllistämme tällä hetkellä noin 50 henkilöä.

-Ala on haastava, kustannusrakenne ja kilpailu on kovaa. Johtajaa ei voi leikkiä, miettii Keski-Heikkilä. Maantiellä liikennöi yhä enemmän ulkomaalaiset firmat ja se syö kotimaista rahdin kuljettamista. Suomessa ei peritä tienkäyttömaksuja ulkomaalaisilta kuten muissa EU-maissa. Tiekäyttömaksuista saatava kertasumma ei ole välttämättä kovin suuri, mutta aikaa myöden potti kasvaa ja rahaa voisi hyödyntää vaikka maantieverkoston parantamiseen. Teiden kunto on kauttaaltaan rapistunut ja osassa Suomea teitä hoidetaan todella huonosti.