Hae koulutusta
Valitse ajankohta
Alkaen:
Päättyen:
Valitse
Uutiset
31.10.2019

Mitä työkaveri duunaa?

Lassila_Autio-Sivula_140533_440x480.jpg Vararehtori Hellevi Lassila varjonaan lehtori Ari Autio sekä kehittämissuunnittelija Satu-Maarit Sivula kokouksessa.

Sedu on noin 600 henkilön työpaikka. Sedun työhyvinvointikysely syksyllä 2018 osoitti, että johto ei tiedä, millaista arkea opettajat ja muu henkilöstö elävät. Eivätkä työntekijät liioin tunne johdon työtä.

-    Kuitenkin työmme muodostavat kokonaisuuden, jossa jokainen osa on tärkeä. Job shadowing on yksi keino, jolloin oikeasti päästään näkemään, mitä kaikkea toisen työpäivään mahtuu, tiivistää vararehtori Hellevi Lassila.

Ketä varjostat?


-    Keväällä Hellevi kysyi Koulukadun käytävällä, kiinnostaisiko lähteä mukaan job shadowing -päivään. Siltä seisomalta lupasin. Hellevi ehdotti täydestä kalenteristaan päivää, milloin hän ehtisi ”varjostaa” minua ja vastaavasti sovimme myös päivän toisin päin. Hienoa, että Hellevi päätti valita parikseen opettajan, tuumaa tieto- ja viestintätekniikan lehtori Ari Autio.

-    Hellevin ehdottamalle päivälle minulla ei vielä ollut lukujärjestystä. Tämä vähän jännitti, mutta toisaalta ajattelin, että kaikki päivät ovat sellaisia kuin ne ovat, kyllä niitä kestää esitellä, Autio pohtii.


Projektissa opitaan


Varjostuspäiväksi osui Monikanavajulkaisut-tutkinnon osan tunnit, ja ohjelmassa oli 24 h projektileiri Lankariin.
-    Onneksi Hellevi on tottunut pitkiin työpäiviin, sillä päivä alkoi klo 8.30 ja päättyi klo 21.30. Ja ”varjo” pystyi olemaan paikalla lähes koko ajan. Arvostan!

Pyry Antola on Ari Aution opettajapari Monikanavajulkaisut-tutkinnon osassa, päivä projektioppimista ja yhteisopettajuutta: perehdyttiin projektityöhön, tiimiydyttiin, suunniteltiin projektia, tavattiin asiakkaita, kuvattiin, suunniteltiin verkkosivustoa, tutustuttiin Teams-alustaan ja sen mahdollisuuksiin.

HelleviLassila_Lankari_datanomit_700x590.jpg
Projekti käynnistyy Lankarissa vuorokauden leirillä. Hellevi datanomiopiskelijoiden joukossa.

Loistava ja avartava kokemus – suosittelen!



Mitä opit toisen työstä?


Hellevi: Huomasin, miten mahtavasti innostunut opettaja siivittää opiskelijat hyviin oppimiskokemuksiin. Näin, miten projektioppiminen parhaimmillaan toimii ja opiskelijoiden ammatillisuus saa uusia ulottuvuuksia, kun tehdään töitä oikealle asiakkaalle. Opettaja tekee paljon sidosryhmäyhteistyötä ja verkostot ovat tärkeitä. Arvostan upeaa kasvatus-, opetus- ja ohjaustyötä, mitä Ari ja meidän kaikki opettajat tekevät.

Ari: Yllätyin, että päivä oli niin runsas ja vauhdikas. Siirryimme palaverista toiseen, jotka käsittelivät asioita laidasta laitaan. Ja asiat olivat isoja, siis ”Sedu-tasoisia”. Hellevillä täytyy olla ”iso kuva” hyvin hallussa. Työpäivät venyvät pakostakin pitkiksi, kun päivät menevät kokouksissa ja seuraavan päivän kokouksiin pitää kuitenkin taas valmistautua.
Minulle työpari on tärkeä. Pitää olla työkavereita, joiden kanssa pystyy jakamaan, suunnittelemaan ja toteuttamaan asioita. Huomasin, että meidän vararehtorimme, Hellevi ja Pasi, ovat oivaltaneet yhteistyön.

Mikä yllätti toisen työpäivässä?


Hellevi: Päivän intensiivisyys ja pituus. Miten kaikki langat pysyivät koko ajan kädessä ja asia eteni tavoitteiden suunnassa, vaikka muuttujia oli paljon. Päivässä oli esim. mukana myös TET-opiskelija alaan tutustumassa. Miten fiksuja ja mukavia meidän opiskelijat ovatkaan, aivan huipputyyppejä. Olisin palkannut jokaisen!

Ari: Yllätyin kokousten määrästä ja lähes minuuttiaikataulusta. Ja Hellevin mukaan tämä päivä oli ”normipäivä”. Päivän pituudesta huolimatta (klo 8–19, jonka olin mukana) energisyys ja positiivisuus säilyi loppuun saakka. Hellevin täytyy pitää työstään.

Kenelle job shadowing on hyödyllistä, antoisaa, innostavaa?


Hellevi: Job shadowing -päivä sopii aivan kaikille. On hyvä päästä kurkistamaan opettajien ja opiskelijoiden arkeen, sillä me olemme ennen kaikkea koulu. Yhtä lailla vertaisoppiminen kollegojen kesken voi olla antoisaa. Tämä on kevyempi vaihtoehto mentoroinnille.
Ari: Päivän mittaan ehti hyvin keskustella myös monista muista koulutukseen ja opetukseen liittyvistä asioista ja toisen silmien kautta aina näkee omaakin työtä uudella tavalla.

-    Olisi hyödyllistä istahtaa vielä alas varjostettavan kanssa keskustelemaan päivistä vaikka lounaalla, Ari Autio päättää.