Uutiset
20.6.2022

Online-opetusta ravintola- ja catering-alalla eri maiden välillä

moduleit_440x480.jpg

Italialaiset, hollantilaiset, ranskalaiset ja suomalaiset ammatillisen koulutuksen opiskelijat opettajineen valmistamassa ruokaa yhdessä samanaikaisesti, omissa opetuskeittiöissään – tämän mahdollistaa digitekniikka ja Erasmus + -rahoitus. Module it! Digital Teaching for VET -hankkeen aikana on toteutettu striimattuja opintopäiviä vuorovastuin, ja nyt on Sedun vuoro kerätyn kokemuksen pohjalta laatia opas online-opetuksen toteuttamiseen ravintola- ja catering-alalla.

- Online-opetuspäivät toteutettiin kevään aikana vuorotellen eri maista. Osallistujille lähetettiin etukäteen reseptit, jotta oli mahdollista tutustua siihen, mitä tullaan tekemään. Me teimme myös ennakkoon omaan opetuspäiväämme liittyvän videon, jota katsoimme oman ryhmämme kanssa ennen online-opetusta, kertoo Sedun opettaja Jari-Markus Peltokoski.

- Oman online-opetuksemme toteutimme Teamsin kautta, koska koimme sen hyvänä välineenä vuorovaikutusmahdollisuuden vuoksi. Opetuksen aikana on mahdollista lähettää viestejä ja laittaa tarvittaessa oma kamera päälle. Meillä oli opetuksen aikana kiinteästi kaksi kameraa käytössä, joista toinen kuvasi keittiötä ja toisella saimme tekemisestä lähempää livekuvaa. Mukaan oli mahdollista liittyä myös puhelimella ja kuvata siten kolmatta asiaa, Peltokoski kertoo maiden välisestä live-opetustilanteesta.

moduleit_Janne_700x590.jpg moduleit_laitteisto_700x590.jpg
Sedun laitteistoa ja tiloja Suomen online-opetuspäivästä

Antoisaa ristiinoppimista digiympäristössä

Suomen opetuspäivästä on tullut hyvää palautetta. –Kaikki eivät olleet käyttäneet Teamsia aiemmin, joten teknisten asioiden lisäksi opeteltiin käyttäytymistä erilaisissa digitaalisissa oppimisympäristöissä. Teamsissa esimerkiksi omaa puheenvuoroaan pitää välillä odottaa.

Osalla online-opetuspäivien järjestäjistä oli haasteita laitteiden kanssa. – Oli kuitenkin kiva nähdä esimerkiksi italialaisten käsityötaitoja ruoan valmistamisen suhteen. Teimme agnolotteja. Heidän valmistus- ja toimintakulttuurinsa poikkeaa omastamme - koen, että meidänkin kannattaa pyrkiä kasvattamaan jatkossa keittiöammattilaistemme käsityötaitoja lisää, se varmasti lisäisi myös ruoan ja ruoanlaiton arvostusta yleisellä tasolla.

- Sain jokaisesta opetuskerrasta ja kulttuurista oivalluksia ja hyödynnettävää. Näitä olivat esimerkiksi jälkiruoan tekemisen helppous. Italialaiset tekivät – yllätys, yllätys – pastaa! Kysyin heiltä työvälineistä – he käyttivät tietynlaisia pinsettejä, jotka sittemmin tilasin italialaisesta verkkokaupasta omaan käyttööni. Meillä on opetuksellisesti asiat todella hyvin, italialaisilla kiinnitti kuitenkin huomiota opiskelijoiden omat kosketusnäyttötabletit, joista he katsoivat esimerkiksi reseptiikkaa.

Sedun opiskelijat kokivat online-opetukseen osallistumisen mielekkäänä ja mielenkiintoisena. – He näkivät konkreettisesti eri valmistuskulttuurien erot ja huomasivat, että vaikka kaikki tekivät samaa asiaa, niin tuotokset olivat kuitenkin erilaisia, Peltokoski toteaa.


Opas online-opetukseen

Suomen online-opetuspäivästä on tullut hyvää palautetta. - Meillä on digiosaaminen hyvällä tasolla, osaamme enemmän sillä saralla, kuin ajattelemmekaan.

- Seuraava vaihe on se, että alamme tekemään digitaalista opasta, jotta tästä saataisiin jatkossa hyvä ja toimiva työkalu kaikille. Oppaan tekemisessä pitää ottaa huomioon eri näkökulmia ja erilaiset digitaaliset lähtötasot. Oppaassa tullaan neuvomaan miten online-opetusta on mahdollista toteuttaa ja miten se saadaan vietyä osaksi käytännön opetusta sekä millaisia asioita online-opetuksessa tulee ottaa huomioon, Peltokoski päättää.

 

Faktat

Module it! Digital Teaching for VET
Toteutusaika: 1.4.2021 – 31.3.2023
Rahoittaja: Erasmus +

Tavoitteena on lisätä digiosaamista ammatillisessa koulutuksessa. Hankkeen aikana tuotetaan verkkokurssiluettelo, kansainvälinen digitaalinen moduuli HoRaCA-alalle, opas kouluttajille sekä opas organisaatiolle. Pilotoitavan digitaalisen moduulin aikana pidetään neljä striimattua opintopäivää opiskelijaryhmille opetuskeittiöissä. Opiskelijoiden oppimista tukevat valmistelevat tehtävät sekä yhteiset projektityöt. Yhteistyötä tehdään partnerien kanssa virtuaalisesti. Tavoitteena on, että tämän kehitetyn mallin mukaisesti voidaan toteuttaa virtuaalisia moduuleja muillakin ammattialoilla. Sedu vastaa organisaatiolle tehtävän oppaan tekoprosessista.

Partnerit: Apro Formazione (Italia, koordinaattori), Faculté des Métiers Ecole Hotelière Cannes (Ranska), ROC Noorderpoort (Hollanti) ja Sedu