Hae koulutusta
Valitse ajankohta
Alkaen:
Päättyen:
Valitse
Uutiset
3.12.2020

Sedun eSports-joukkue pelaa turnausvoitosta

Sedun eSports pelaa turnausvoitosta - joukkueurheilua, jossa keskittyminen ja paineensieto punnitaan. Sedun eSports pelaa turnausvoitosta la 5.12. klo 18 - joukkueurheilua, jossa keskittyminen ja paineensieto punnitaan.

Sedun eSports-joukkue Sedu Sählärit Akusti Pajunen, Samuli Pihlaja, Kalle Vesanterä, Juho Kankaanpää ja Sami Salmi kisaa Counter-Strike: Global Offensive (CS:GO) -pelillä Educational Masters Minor -sarjan kultamitaleista 5.12. Vastaan asettuu Omnia all-stars. Joukkueessa pitää olla vähintään viisi pelaajaa, varapelaajia saa olla enintään kaksi.

Mistä on kyse? Jännitä poliisien ja terroristien peliä la 5.12. klo 18 alkaen verkossa https://www.twitch.tv/rushmode_tv
Sedun joukkueen pelaajat ovat tosi taitavia! Kahdeksan voitettua peliä takana. Nuoret opiskelevat tieto- ja viestintätekniikkaa, ja heistä tulee ICT-asentajia/tietoverkkoasentajia tai datanomeja/IT-tukihenkilöitä.
-    Joukkue pelaa hyvin yhteen, vaikka kaikki pelaa kotoa käsin, kuvaa Akusti Pajunen.
 
Joukkueen roolitus on selkeä; Juho on pelin sisäinen johtaja, Akusti käyttää eniten tarkkuuskivääriä, Kalle ja Samuli ovat entryjä (eli he menevät edellä ja sen takia myös kuolevat muita useammin), Sami on tähtipelaaja.
 
Parin tunnin pelin aikana keskittyminen ei saa herpaantua hetkeksikään – ainoat tauot karttojen välissä ovat viiden minuutin mittaisia.
 

Peli kehittää

-    Tässä motivaatio pysyy, koska peli on niin kilpailuhenkinen, Sami Salmi kuvaa Counter-Strikea.
Muita pelejä viisikko pelaa rentoutuakseen mutta kehittyäkseen pitää keskittyä yhteen.
 
-    Ammu ennemmin ja tarkemmin, kannustaa tieto- ja viestintätekniikan opettaja Jussi Väliniemi.

Tämän "syvällisen" ohjeen lisäksi opettajan ei onneksi ole tarvinnut puuttua opiskelijoiden tekemiseen, vaan joukkue on hoitanut harjoittelun ja muun turnaukseen liittyvän, kuten esimerkiksi pelaajahaastattelut täysin omatoimisesti.
 
Peli vaatii hyvää hahmottamis-, havaitsemis- ja keskittymiskykyä. Pelaamalla reaktionopeus ja paineensietokyky kasvavat. Opettajan tehtäväksi jää kannustaa, seurata pelejä ja jännittää pelaajien puolesta.
Juho Kankaanpää ja Sami Salmi ovat pelanneet isoja turnauksia, esiintyneet kovissa joukkueissa, ja maine kiiri heidän edellään.

Educational Masters Minor -sarjan koko palkintopotti on 5000€. Finaalin voittajajoukkueelle on luvassa 1600€ ja kakkoselle 1000€.

SeduSahlarit_eSports_8280_900x590.jpg

Samuli Pihlaja (vas.), Sami Salmi, Juho Kankaanpää, Akusti Pajunen ja Kalle Vesanterä valmiina peliin.

SAKUn eUrheilu sai hyvän vastaanoton

Suomen ammatillisen koulutuksen kulttuuri- ja urheiluliitto, SAKU ry, Suomen Lukiolaisten Liitto ry. ja Suomen elektronisen urheilun liitto käynnistivät yhdessä SJ Esportsin kanssa tänä syksynä elektronisen urheilun lajeihin keskittyvän Educational Masters -koululiigakonseptin, jonka kautta oppilaitokset pääsevät mittaamaan tasonsa muita oppilaitoksia vastaan.
 
Joukkueita perustettiin 48 – Sedusta kolme lähti mukaan. Lohkovaihe pelattiin syys-lokakuussa. Joukkueet pelasivat yhden lohko-ottelun viikossa. Lohkoista kaksi parasta joukkuetta pääsi jatkoon 16 parhaan joukkoon. Jatkosarja 16 joukkueen kesken pelattiin marraskuussa (9.-29.11.), ja finaalitapahtuma (pronssi- ja finaaliottelu) on vuorossa 5.12.
 
Liigassa hyödynnetään Suomen elektronisen urheilun liiton harrastepelaajalisenssiä ja liiton määrittämiä virallisia sääntöjä.
 
Educational Masters -konseptin tarkoituksena on osallistaa, aktivoida ja tukea e-urheilua harrastavia sekä kehittää kansallista elektronisen urheilun pelaajapolkua.
 

Mikä Educational Masters?

Educational Masters on eri kouluasteille suunnattu elektronisen urheilun liiga, jossa korkeakoulujen joukkueet kisaavat Educational Masters Major, toisen asteen oppilaitokset Educational Masters Minor ja yläkoulut Educational Masters Junior -sarjatasoilla. Jokaisen sarjatason alle tullaan rakentamaan usealle eri e-urheilulajille oma kaksi kertaa vuodessa (syksy ja kevät) pelattava kautensa. Toiminta käynnistyi ammatillisille oppilaitoksille ja lukioille suunnatulla Minor-sarjatasolla Counter-Strike: Global Offensive (CS:GO) -pelin osalta syksyllä 2020 ja laajentuu uusiin peleihin keväällä 2021.