Hae koulutusta
Valitse ajankohta
Alkaen:
Päättyen:
Valitse
Uutiset
4.3.2019

Tutkimus osoitti:
Oma Onni-ohjelma on toimiva väline nuorten talousosaamisen kehittämiseen

OmaOnni-PanuKalmi-440x480.jpg taloustieteen professori Panu Kalmi uskoo, että ajantasaiset sisällöt ja opetusmenetelmät ovat toimiva resepti nuorten talousosaamisen kehittämiseen.

Pelillistetty oppimisympäristö parantaa nuorten talousosaamista. Tämä selvisi Vaasan Yliopiston toteuttamassa ja Suomen Akatemian rahoittamassa Taloudellinen lukutaito –vaikuttavuustutkimuksessa.

Sedussa kehitetty Oma Onni –ohjelma, valtakunnallinen Yrityskylä sekä Money Flow Challenge –mobiilipeli olivat tutkimuksen vertailukohteina perinteisen oppikirjaopetuksen ohella.

- Voi sanoa, että Onni on yksi toimiva menetelmä nuorten talousosaamisen vahvistamiseen, tutkimuksen toteuttanut taloustieteen professori Panu Kalmi Vaasan yliopistosta kertoo.

- Tutkimustulokset osoittavat, että Onnin tapaiset pelilliset menetelmät talousopetuksessa parantavat 9. luokkalaisten oppimistuloksia merkittävästi. Myös nuorten kiinnostus talousasioihin kasvaa.

 

Oma Onni ei tapa, vaan opettaa taloutta nuorilta nuorille

Oma Onni on internetissä toimiva verkko-oppimisympäristö, joka opettaa oman talouden hallintaa nuorelta nuorille.
– Oma Onni –peleissä Onni ei tapa, eikä veri roisku. Onni on sympaattinen hahmo, joka opettaa oman talouden hallintaa, lehtori Ari Autio kertoo.

Keskeinen osa oppimisympäristöä ovat erilaiset verkkomateriaalit ja -pelit, joita kehittävät Sedun 3. vuoden datanomi- ja merkonomiopiskelijat. Tavoitteena on, että nuoret ymmärtävät säästäväisyyden merkityksen, osaavat hoitaa omaa talouttaan ja ymmärtävät esimerkiksi pikavippien ottamisesta aiheutuvat haitat.

Onni opettaa oman talouden hallintaa nuorelta nuorille. Janina (takana vas.), Soile ja Matias kehittävät ohjelmaa Sedussa. Lyydia on tyytyväinen asiakas Seinäjoen lyseossa.- Teemme mm. tekstejä, kehitämme grafiikkaa ja pelejä erilaisista talousosaamiseen liittyvistä aihepiireistä. Tänä vuonna olemme keskittyneet sisällöntuotannossa erityisesti podcastien tuottamiseen, merkonomiksi opiskelevat Soile Honkola ja Janina Ylinen kertovat.

- Datanomiopiskelijat kehittivät Oma Onni –peliaihioita viimeksi MOG-pelinkehitysleirillä helmikuun alussa, opiskelijat Matias Haapaniemi täydentää.

Opiskelijat käynnistävät Oma Onni –ohjelman ohjelmaa toteuttavassa peruskouluissa pitämällä oppitunnin aiheesta.
- Ainakin minä olen perehtynyt talousasioihin ihan eri tavalla, kun olen suunnitellut esittelytunteja. Kun joutuu kertomaan aiheesta ja oppimisympäristöstä muille, asia pitää hallita hyvin, Ylinen pohtii.

Ylinen on testannut myös omaa taloudenhallintaansa Oma Onni –budjettilaskurin avulla. Säästökuuri toimi ja ulkomaanmatka odottaa toukokuussa.

Kuva: Onni opettaa oman talouden hallintaa nuorelta nuorille. Janina (takana vas.), Soile ja Matias kehittävät Onni-materiaaleja Sedussa. Lyydia on tyytyväinen asiakas Seinäjoen lyseossa.

 

Vahvasti paikallinen toimintamalli leviää

Sedu, Kuortaneen Säästöpankkisäätiö ja Töysän Säästöpankkisäätiö käynnistivät yhdessä Oma Onni –ohjelman vuonna 2010. Nyt ohjelman mukaisesti opiskelee noin 2500 yläkoululaista 14 eri paikkakunnalla.

Aution mukaan Oma Onni on vahvasti paikallinen, toteuttamispaikkakunnasta riippumatta.
- Kun alueelta löytyy kiinnostunut yläkoulu, taloudenhallinnasta kiinnostuneet 2. asteen opiskelijat ja opettajat sekä Säästöpankkisäätiö, joka on valmis toimintaa tukemaan, ohjelma on valmis käyttöön otettavaksi. Tavoitteemme on, että käyttöönottokynnys pysyy matalana.

Seinäjoen Lyseon opettajat ja oppilaat ovat hyödyntäneet Onnia alusta asti ja toimineet arvokkaana apuna ohjelman kehittämisessä.
– Oppimisympäristön materiaalit täydentävät sopivasti yhteiskuntaopin talousosuutta. Ne monipuolistavat opetusta ja Oma Onni -pelit koukuttavat myös niitä oppilaita, joita talous ei muuten kiinnosta, lyseon opettajat Kirsi Peltonen ja Ulla Nevanpää päättävät.

 

 

Oma Onni pähkinänkuoressa

  • Oma Onni on nuorten oman talouden hallinnan parantamiseen tarkoitettu yhteistyöohjelma.
  • Ohjelmassa opiskelee 2507 peruskoulun 9-luokkalaista eri puolilla Suomea
    (tilanne lv. 2018-2019).
  • Ohjelmaa toteutetaan tällä hetkellä 14 paikkakunnalla:
    Alajärvi, Alavus, Hämeenlinna, Ilmajoki, Joroinen, Kankaanpää, Karvia, Kauhajoki, Kihniö, Kurikka, Lappeenranta, Parkano, Seinäjoki, Ähtäri.
  • Ohjelmaa kehittävät ja toteuttavat Sedun 3. vuosikurssin merkonomi- ja datanomiopiskelijat.
  • Ohjelmaa toteuttavat 2. asteen opiskelijat seuraavissa oppilaitoksissa:
    JAMI, SATAEDU, Ammattiopisto Tavastia, SASKY, SATAEDU, Joroisten lukio, Saimaan ammattiopisto SAMPO
  • Oma Onni -toiminnan mahdollistavat: 
    Kuortaneen Säästöpankkisäätiö, Töysän Säästöpankkisäätiö, Etelä-Karjalan Säästöpankkisäätiö, Hauhon Säästöpankkisäätiö, Joroisten Oma Osuuskunta, Parkanon Säästöpankkisäätiö, Rengon Säästöpankkisäätiö